29 oktober 2008

Woningbouw verdient een stimulans

De coalitiepartijen PvdA en GroenLinks maken zich zorgen over de gevolgen van de kredietcrisis voor de woningbouw. Het is van groot belang om de woningproductie op peil te houden en met voldoende kwaliteit te blijven bouwen. Ook de ontwikkeling van IJburg staat onder druk. Raadsleden Mulder (PvdA) en Van der Meer (GroenLinks) vragen een extra bijdrage uit de gemeentebegroting voor 2009.

De Amsterdamse fracties van de PvdA en GroenLinks willen dat het college een antwoord zoekt op het probleem van de uitblijvende vraag van huizenkopers. Beide partijen denken aan maatregelen als het tijdelijk verhuren van nieuwe koopwoningen door corporaties en beleggers, totdat de markt weer aantrekt. Ook vragen zij het College om te kijken naar mogelijke samenwerking met het Rijk om dit probleem het hoofd te bieden.

"Het is niet de bedoeling dat de overheid meteen in de woningmarkt gaat ingrijpen nu het tegenzit, in de vorm van subsidiering of grondprijsverlaging", aldus GroenLinks raadslid Maarten van der Meer. "Wel kunnen wij ons voorstellen dat de overheid meer en vaker strategisch zal participeren en mogelijk iets doet op het gebied van garantiestelling, zodat corporaties weer kredieten kunnen krijgen om te investeren en te bouwen."

Michiel Mulder, gemeenteraadslid PvdA: "We moeten voorkomen dat er slechtere woningen worden gebouwd, omdat er beknibbeld wordt op kwaliteit wegens een tijdelijke dip in de financiering. ‘Bouwen voor de toekomst’ moet het uitgangspunt zijn. Bovendien moet de productie op peil blijven."

In IJburg dreigt de ontwikkeling te stagneren wegens een financieel tekort. De groei van het aantal inwoners neemt nog steeds toe, maar stadsdeel Zeeburg kan de voorfinanciering momenteel niet betalen. De huidige regeling voorziet pas in een financiële bijdrage uit het stadsdeelfonds, als de bewoners zich hebben gevestigd. Hierdoor komt het stadsdeel structureel geld tekort voor de ontwikkeling van maatschappelijke functies op IJburg als welzijn, cultuur en sport. PvdA en GroenLinks vragen het College om een extra bijdrage voor IJburg in 2009 van in ieder geval 500.000 euro.

Voor inlichtingen: Michiel Mulder 06-28643853 (PvdA)
Maarten van der Meer 06-52680743 (GroenLinks)