8 mei 2009

Witkarplan van Luud Schimmelpennink lijkt eindelijk te lukken!

Op 5 mei was Luud Schimmelpennink onze gast in het PvdA Netwerkcafé. Luud, bekend als oud-provo en bedenker van het Witte fietsenplan en Witkar in de jaren zestig, is thans deelraadslid voor de PvdA in stadsdeel Centrum. Als op iemand het spreekwoord ‘de aanhouder wint’ van toepassing is, dan is het wel op Luud Schimmelpennink.

Zijn revolutionaire plannen voor vrij en schoon vervoer in Amsterdam in de jaren ’60 kregen in die tijd uiteindelijk toch geen voet aan de grond. Nu echter, lijkt de tijd rijp te zijn voor de ontwikkeling van elektrisch vervoer gezien het vervuilingsprobleem in de vorm van fijnstof en de Europese normen hiervoor.

Deze problemen zijn grootdeels te wijten aan het intensieve autogebruik binnen de ring van Amsterdam. Commerciële bedrijven die zich bezig houden met de ontwikkeling en de productie van elektrische auto’s én de gemeente zijn serieus bezig met de uitwerking van het Witkarplan van Luud Schimmelpennink, zij het uiteraard in een aan deze tijd aangepaste vorm. Het principe blijft echter rotsvast overeind; elektrische leenauto voor kleine afstanden in de binnenstad waarvan iedereen naar behoeve gebruik kan maken.

Door gebruikmaking van geluidsversterking kon iedereen het hele verhaal prima volgen en kwam ook het gesprek veel beter op gang. Dat houden we er in!

Op dinsdag 19 mei is wethouder Kunst en Cultuur, Carolien Gehrels in ons PvdA Netwerkcafé te gast. Zij stelt zichzelf én de aanwezigen de vraag of kunst in het algemeen toegankelijk is voor álle Amsterdammers. Bas Huijbers is de gespreksleider.