14 maart 2009

Winkels in ArenaPoort alle zondagen open

Amsterdam verandert in rap tempo en in Zuidoost is dat goed zichtbaar. Het centrumgebied Zuidoost draagt bij aan de internationale uitstraling van Amsterdam als cultureel, economisch en toeristisch centrum. De nabijheid van opleidingen en de aanwezigheid van kennisintensieve en creatieve sectoren creëert een topmilieu van (inter)nationale allure. Ook groeit het centrumgebied Zuidoost uit tot een grootschalig uitgaangsgebied gebied waarin toeristische en culturele voorzieningen de positie van Amsterdam als internationaal centrum versterken.

De komende jaren zal ‘de ArenaPoort’, Arena Boulevard plus Amsterdamse Poort, nu al het tweede winkelgebied van Amsterdam, zich steeds verder ontwikkelen tot het tweede uitgaanscentrum van Amsterdam waar werk, winkelen, wonen en uitgaan gecombineerd worden. De Arena Boulevard trekt nu al gemiddeld meer dan een half miljoen bezoekers per jaar. Dagjesmensen en toeristen komen massaal af op de optredens van topartiesten, premières van Pathé Arena of brengen een bezoek aan de woonboulevard. Met de realisatie van GETZ in 2012 is de verwachting dat het bezoekersaantal aanzienlijk zal toenemen en vele buitenlandse toeristen naar het gebied zullen trekken.

De PvdA Amsterdam Zuidoost heeft de ontwikkelingen in het centrumgebied vanaf de planfase met daadkracht ondersteund door een sociaal economische strategie te voeren die condities schept voor werkgelegenheid en een sterke lokale economie. De aantrekkingskracht van de Arena Boulevard leidt inderdaad tot een toename van arbeidsplaatsen en een krachtige lokale economie. Dankzij de vorig jaar geopende nieuwe trein-, bus- en metrostation Amsterdam Bijlmer/Arena van dit gebied is het aantal bezoekers aanzienlijk toegenomen.

De PvdA Amsterdam Zuidoost, die de stimulering van de lokale economie ook deze periode bestuurlijk ter hand heeft genomen, vindt dat het winkelgebied Amsterdamse Poort beter moet aansluiten op de winkels aan de Arena Boulevard en in het Amstel III gebied. Met een betere koppeling kunnen nieuwe publieksstromen van de Arena Boulevard/het Amstel III gebied verleid worden meer gebruik te maken van het winkelaanbod van het Amsterdamse Poort. Het is noodzakelijk dat de psychologische barrière die het trein- en metrospoor van het station Bijlmer/Arena in het gebied opwerpt- aan de ene zijde het kantorencomplex en de andere zijde het woongebied- wordt doorbroken. Daarvoor is gericht beleid nodig dat uitgaat van de behoeften van de ondernemers en tegelijk condities schept voor meer werk én een sterke lokale economie.

De PvdA Amsterdam Zuidoost blijft zich inzetten voor het versterken van het winkelcentrum Amsterdamse Poort en het Arena gebied. Vooruitlopend op de vereniging van de Amsterdamse Poort met de Arena Boulevard tot één ArenAPoort, heeft de Stichting Promotie Arena Boulevard aan de raad voorgesteld om een toeristisch regime in te voeren voor de winkels van de Arena Boulevard, winkels in het Amstel III- gebied en het Winkelcentrum Amsterdamse Poort. Hiermee wordt het mogelijk voor winkels om iedere zondag open te zijn. Met de oplevering van het nieuwe Hoekenrodeplein ontstaat een natuurlijke verbinding tussen de winkelgebieden waarin verschillende functies samenvallen. Hierdoor ontstaat een winkelgalerij waar de publieksstromen van het Arena gebied al winkelend en ‘fun shoppend’ tot naar het Anton de Komplein worden begeleid. Van de toename van dagjesmensen en buitenlandse toeristen zal ook het winkelcentrum profiteren en komen er kansen voor winkels met een uitgesproken Zuidoost karakter. Kansen voor de kleine ondernemers uit Zuidoost. Een ontwikkeling die de PvdA Zuidoost van harte toejuicht. Zuidoost, nergens anders!

Narish Parsan