3 september 2009

Winkels in Amsterdam voortaan ook op zondag open

Wethouder Lodewijk Asscher laat via zijn Twitter weten dat in de raadscommissie voor Economische Zaken & Financiën zijn plan dat winkels in Amsterdam voortaan ook op zondag open mogen goed is ontvangen. De Amsterdamse PvdA, VVD en D66 zijn voor het plan. En zelfs de Amsterdamse CDA-fractie stemt ermee in!

Asscher wil vanaf 1 februari 2010 alle winkels in de stad de gelegenheid geven om zondags open te gaan. Daarvoor wordt het toeristisch regime vanaf die datum volgens dit plan voor de hele stad ingesteld door de gemeente en niet meer door de stadsdelen. Minister Van der Hoeven laat de keus of de stadsdelen of de gemeente over de zondagopenstelling gaat over aan de Gemeente Amsterdam.

De Tweede Kamerfracties van het CDA en de ChristenUnie zijn tegen het plan van Amsterdam. De minister bereidt nieuwe wetgeving voor over de winkelsluitingstijden. Of de plannen van Amsterdam realiteit worden hangt dus ook af van een meerderheid in de Tweede Kamer. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer is in ieder geval voor het plan.
Volgens een enquete van het MKB Amsterdam is 70% van de ondernemers ook voor de zondagopenstelling.

In de bijlage staat de volledige brief die Burgemeester & Wethouders over de zondagopenstelling aan de Gemeenteraad stuurde.

Aan dit plan voor de zondagsopenstelling voor winkels lag een initiatiefvoorstel van de PvdA-fractie in de gemeenteraad ten grondslag.