28 oktober 2010

Wij accepteren geen armoede

De PvdA strijdt tegen armoede

Amsterdam heeft een armoedebeleid dat is gericht op activering; activering naar werk, activering om uit de armoede te komen. Het is een helder onderdeel van het akkoord tussen de drie partijen die het college vormen, PvdA, VVD en GL. En het is een duidelijk standpunt van de PvdA, dat in dat akkoord wordt gesteund door het besluit niet nu op juist die aanpak van de armoede te bezuinigen.

Voormalig ING topman Rutger Koopmans (Parool 26 oktober 2010) heeft gelijk: de enige duurzame weg uit armoede is werk. Er zijn dan wel een paar problemen die om een oplossing vragen. Het eerste is inderdaad de vraag, waarom zelfs in goede economische tijden een groep mensen permanent onder de armoede grens leeft. Leven in armoede is geen pretje. Onvermogen om werk te vinden wordt op maat aangepakt en heeft bij een kwart succes, bij driekwart niet.
Als Koopmans zegt dat hij die driekwart verder wil onderzoeken, wordt hij op zijn wenken bediend. Amsterdam verdiept zich intensief in die groep, werkt daarvoor nauw samen met de voedselbank en de maatschappelijke dienstverlening. Dat is een investering die niet morgen direct als resultaat oplevert dat al deze mensen uit de armoede komen, maar wie kan wordt geholpen. Het gaat om mensen die door leeftijd, al dan niet in combinatie met lichamelijke, psychische en sociale omstandigheden worden beperkt in hun mogelijkheden. Voor die groep zal dan een combinatie van zorg en waar moigelijk werk moeten worden gevonden. Amsterdam werkt daaraan.

We berusten er ook niet in dat de kansen van kinderen die opgroeien in de armoede worden beperkt. Met goed onderwijs voorop en zorgen dat kinderen die opgroeien in de armoede niet uitgesloten zijn van kunst en sport willen we de kans dat deze kinderen de armoede erven verkleinen.

Waar het ons een aantal jaren is gelukt het aantal mensen in armoede te beperken is er nu een extra probleem. De economische crisis zorgt voor een omslag: een het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft groeit weer licht. De crisis maakt het Amsterdam niet makkelijker om mensen onder die grens naar werk te activeren, maar we doen het toch. We maken de hulp aan mensen met schulden strakker, niet vrijblijvend. We versimpelen de regels, verminderen de bureaucratie, vergroten de eigen verantwoordelijkheid en vragen een tegenprestatie.

Opheffen van armoede ligt de PvdA na aan het hart. Freek Ossel accepteert geen armoede in Amsterdam. Lodewijk Asscher accepteert geen kinderen die in armoede leven. Maar net als de afschaffing van slavernij en apartheid is de strijd tegen armoede er ook één van lange adem. De PvdA gaat daarmee door en laat mensen in armoede niet aan hun lot over. Wij doen een beroep op alle creativiteit en daadkracht in de samenleving te bundelen.

We hebben een "pact tegen de armoede" gesloten waarin bedrijven, organisaties en instellingen zich verbinden aan deze doelstelling.Wij zien actieve bestrijding van armoede als de bodem van onze beschaving; ook in tijden waarin veel belastinggeld gaat zitten in de bestrijding van de crisis en ondersteuning van banken.

Emre Ünver
Frank de Wolf