2 september 2009

Wethouder Ossel pakt jeugdwerkloosheid aan

1. 250 Traineeplekken tegen jeugdwerkloosheid. Een geweldig resultaat! Tevreden?

Zeer tevreden. In hele korte tijd zijn er 250 plekken gecreëerd waar jongeren echt aan de bak kunnen en waardevolle werkervaring opdoen. In Amsterdam gaat het nu al om 52 stageplaatsen en is de eerste trainee al aan de slag. Maar let wel; dit is pas het begin. Het doel is om 500 jongeren op een traineeplaats te krijgen.

2. Verwacht u dat Amsterdamse bedrijven het voorbeeld van de uitzendbureaus zullen volgen en ook extra arbeidsplaatsen voor jongeren gaan creëren?

Ja, daar ga ik vanuit. De aanpak van jeugdwerkeloosheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle arbeidsmarktpartners. Dat hebben we in Amsterdam met de werkgevers ook geconcludeerd op de Amsterdamse Arbeidsmarkttop van april jongstleden. Landelijk, in de Stichting van de Arbeid, hebben de werkgevers zich al gecommitteerd om mee te werken aan het creëren van de traineeplaatsen. En het zou ook verstandig zijn; als de crisis voorbij is hebben werkgevers deze jongeren immers keihard nodig.

3. Deze traineeplekken zijn onderdeel van het Regionale Actieplan Jeugdwerkeloosheid. Hoe zit dat plan er verder uit voor Amsterdam?

Het doel van de aanpak is dat jongeren geen gat oplopen in hun cv en niet in en uitkering belanden. Dat betekent dat we ons richten op 3 dingen; langer leren, aan het werk of een stageplek. Wat doen we nu concreet? We zorgen voor intensieve jobcoaching om zo 1000 jongeren aan een baan te helpen. Ook creëren we met werkgevers 500 traineeplekken. En we stimuleren jongeren om langer door te leren. Hier is ook geld voor vrijgemaakt.

4. Is dat genoeg om de groeiende werkeloosheid onder jongeren op te vangen?

Niemand weet wat er op ons af gaat komen en hoe de crisis zich precies gaat ontwikkelen. De aanvullende maatregelen die ik nu neem met de regio om te voorkomen dat jongeren structureel op achterstand komen anticiperen op de klap die komen gaat. Ik zie dat in Amsterdam zowel werkgevers, als de gemeente alles op alles zetten om een nieuwe generatie in de bijstand te voorkomen.

5. Eerder maakte u bekend een einde te willen maken aan de wachtlijsten voor de jeugdschuldhulpverlening en zorgde u ervoor dat werkbegeleidingstraject Trainee+ kan blijven bestaan. Wat kunnen we nog meer verwachten?

Waar ik kan zal ik me er voor inzetten om Amsterdammers aan het werk te krijgen en houden. Of het nu gaat om een kleine groep Wajongers of een grote groep kids met een diploma; ik wil Amsterdammers die kunnen aan het werk en uit de uitkering, ook in tijden van crisis. Ik maak me de komende tijd ook hard voor verbetering van de schuldhulp in Amsterdam, een nog beter bereik van de armoedemiddelen en meer maatwerk. Ik ben er van overtuigd dat we daarmee meer mensen de kracht geven om blijvend uit de armoede te klimmen.

Klik hier voor bericht in het Parool. En hier voor bericht op Nu.nl.