22 september 2009

Wethouder Ossel pakt discriminatie aan

Eerder deze week presenteerde PvdA wethouder Freek Ossel de nota aanpak discriminatie Amsterdam 2009-2010. Met deze nota wil de wethouder de bestrijding van discriminatie in Amsterdam intensiveren. In de nota aanpak discriminatie Amsterdam 2009-2010, worden de maatregelen verdeeld over 5 gebieden: het onderwijs, de arbeidsmarkt, homofobie, het uitgaansleven en de gemeente Amsterdam.

PvdA wethouder Freek Ossel schreef het voorwoord van deze nota, ‘Problemen benoemen en grenzen stellen’:

Discriminatie is van alle tijden. Soms is discriminatie duidelijk, soms subtiel en haast ongrijpbaar. Maar in welke vorm dan ook: discriminatie doet pijn. Het doet niet alleen mensen tekort, het ondermijnt ook de kracht en weerbaarheid van de stad en zet de kwaliteit van de samenleving onder druk. Een kosmopolitische stad waar mensen zich ongeacht hun ideeën of afkomst thuisvoelen en mee kunnen doen is creatiever, veelzijdiger en levert verassende invalshoeken op. Dat is de stad die mij dierbaar is en dat is het Amsterdam waar het College zich hard voor maakt.

Met dit plan van aanpak zet het College de bestrijding van discriminatie voort. Amsterdam loopt voor de troepen uit met haar infrastructuur en aanpak tegen discriminatie. Juist nu, in economisch zwaar weer, is het belangrijk om hierin te blijven investeren. Dit plan van aanpak presenteert daarom ook 25 extra maatregelen, voortbouwend op de successen die we al bereikt hebben, die bijdragen aan het gevoel dat de stad van iedereen is.

Dat kan en wil het College niet alleen. Samenwerking is essentieel. Door allianties met maatschappelijke partners kunnen we meer bereiken. Samen met werkgevers, scholen en horeca-ondernemers bouwt de gemeente daarom aan het aanscherpen van de aanpak en het versterken van kennis. Dat is een doorlopend proces, waarin steeds nieuwe stappen worden gezet.

Ook slachtoffers van discriminatie en zelforganisaties hebben een belangrijke taak. Doe aangifte als je gediscrimineerd wordt. Alleen dan ontstaat er echt een goed beeld van de situatie. En durf als gemeenschap ook naar je eigen rol te kijken. Durf kritisch te zijn naar jezelf en ga verbanden aan met andere partijen. Dat is geen zwakte, dat maakt je juist sterker. Discriminatie is soms heel duidelijk maar vaak ook moeilijk vast te pakken. Juist die ongrijpbaarheid maakt dat alle partijen elkaar daarin in moeten helpen.

Op die manier bouwen we aan een stad waar Amsterdammers ongeacht hun achtergrond kunnen spelen, leren en werken, kortom; mee kunnen doen. Dat is waar het uiteindelijk om gaat. De bonte collectie van inwoners is een rijkdom voor de stad. Ik zie het als mijn taak om die rijkdom te bewaken.

Freek Ossel, Wethouder Diversiteit

Klik hier (Nu.nl) en hier (NOS Journaal) voor in de media verschenen berichten naar aanleiding van de nota aanpak discriminatie Amsterdam 2009-2010.