Wethouder Gerson neemt afscheid
U volgde vorig jaar wethouder Tjeerd Herrema op. Wat bezielde u om deze lastige portefeuille over te nemen?
Een verantwoordelijkheidsgevoel.Ja, dat is misschien ouderwets, maar het voelde echt zo. Ik heb een mooie carrière gehad bij het Grondbedrijf en de Amsterdamse haven en het was tijd om iets terug te geven aan de gemeente maar vooral aan de Amsterdamse bevolking.
Hoe is het afgelopen jaar u bevallen?
Heel goed, ik ben geweldig opgevangen door mijn collegawethouders. Ze gaven me bijvoorbeeld tips hoe ik met de pers moest omgaan en wat een goede houding is bij ontmoetingen met burgers. Die ontmoetingen zijn me goed bevallen, met de meeste mensen heb ik goed contact gehad. Ook met de bewoners van de Vijzelgracht.
U maakte vanaf de dag van uw installatie een opvallend ontspannen indruk. Bent u dat van nature?
Ik had al veel meegemaakt toen ik aantrad. Zo heb ik eerder als directeur van het Grondbedrijf onderhandeld met bijvoorbeeld Hell’s Angels en krakers, dat kwam van pas in deze functie. Daar leer je namelijk op het scherpst van de snede onderhandelen. Maar ik was heus niet altijd ontspannen hoor, als ik ’s avonds gebeld werd, vreesde ik weleens dat er een verzakking was. En het is me niet altijd meegevallen om voortdurend in de publieke belangstelling te staan.
Waar bent u het meest trots op?
De aanbevelingen van de commissie Veerman zijn overgenomen en de werkzaamheden aan de metrolijn zijn vlotgetrokken. Ook de contacten met bewoners langs het traject zijn prima. Maar zeker ook de ontsluiting van Almere met de IJmeerverbinding.
De taxichauffeurs op het Centraal Station zijn nog steeds vaak onbeschoft, een smet op uw blazoen?
De taxibranche is nog niet op orde. Ik verwacht dat het Rijk binnenkort met een Taxiwet komt. Dat is nodig om het probleem echt op te lossen. Maar het gaat al beter, dus ook hier heb ik vooruitgang geboekt.
U volgde vorig jaar wethouder Tjeerd Herrema op. Wat bezielde u om deze lastige portefeuille over te nemen?
Een verantwoordelijkheidsgevoel.Ja, dat is misschien ouderwets, maar het voelde echt zo. Ik heb een mooie carrière gehad bij het Grondbedrijf en de Amsterdamse haven en het was tijd om iets terug te geven aan de gemeente maar vooral aan de Amsterdamse bevolking.
Hoe is het afgelopen jaar u bevallen?
Heel goed, ik ben geweldig opgevangen door mijn collegawethouders. Ze gaven me bijvoorbeeld tips hoe ik met de pers moest omgaan en wat een goede houding is bij ontmoetingen met burgers. Die ontmoetingen zijn me goed bevallen, met de meeste mensen heb ik goed contact gehad. Ook met de bewoners van de Vijzelgracht.
U maakte vanaf de dag van uw installatie een opvallend ontspannen indruk. Bent u dat van nature?
Ik had al veel meegemaakt toen ik aantrad. Zo heb ik eerder als directeur van het Grondbedrijf onderhandeld met bijvoorbeeld Hell’s Angels en krakers, dat kwam van pas in deze functie. Daar leer je namelijk op het scherpst van de snede onderhandelen. Maar ik was heus niet altijd ontspannen hoor, als ik ’s avonds gebeld werd, vreesde ik weleens dat er een verzakking was. En het is me niet altijd meegevallen om voortdurend in de publieke belangstelling te staan.
Waar bent u het meest trots op?
De aanbevelingen van de commissie Veerman zijn overgenomen en de werkzaamheden aan de metrolijn zijn vlotgetrokken. Ook de contacten met bewoners langs het traject zijn prima. Maar zeker ook de ontsluiting van Almere met de IJmeerverbinding.
De taxichauffeurs op het Centraal Station zijn nog steeds vaak onbeschoft, een smet op uw blazoen?
De taxibranche is nog niet op orde. Ik verwacht dat het Rijk binnenkort met een Taxiwet komt. Dat is nodig om het probleem echt op te lossen. Maar het gaat al beter, dus ook hier heb ik vooruitgang geboekt.