15 april 2010

Werkplan PvdA Zuidoost

De PvdA Zuidoost heeft ongeveer 560 leden en tientallen belangstellenden. Zij zetten zich in voor een sterker en socialer Zuidoost. Dit gebeurd op vreselijk veel verschillende manieren en plekken. De PvdA Zuidoost bestaat uit haar leden en belangstellenden, waaruit het afdelingsbestuur, de fractie en de PvdA-ers in het stadsdeelbestuur en andere commissies gekozen worden. Ieder heeft zijn plichten en rechten. Het afdelingsbestuur draagt zorg voor naleving van die regels en afspraken, hoewel iedereen zijn persoonlijke verantwoordelijk moet nemen. In dit werkplan wordt uiteengezet wat het afdelingsbestuur van de PvdA Zuidoost van april tot september gaat doen.

Dit komende maanden worden druk en intensief. We moeten de positieve energie die de verkiezingen hebben losgemaakt vast proberen te houden. Het afdelingsbestuur probeert hier invulling aan te geven door veel activiteiten te organiseren en zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de organisatie daarvan. Daarnaast probeert het afdelingsbestuur te werken aan een goede, intensieve verhouding tussen alle verschillende delen van de PvdA Zuidoost.

2. Visie afdelingsbestuur
In de afdeling is er een breed gedeeld verlangen naar vernieuwing en revitalisatie van de afdeling. Dit afdelingsbestuur probeert enkele stappen in de goede richting te zetten en zoveel mogelijk obstakels te verwijderen. Het nieuwe afdelingsbestuur, dat in september gekozen wordt, zal verder invulling moeten geven aan de belangrijke, maar zeer tijdrovende wens tot een bloeiende afdeling waar we trots op kunnen zijn. Dit afdelingsbestuur zal proberen te zorgen dat regels en afspraken worden nageleefd, maar vooral voor een goede sfeer. Om tot een geslaagde revitalisatie van de afdeling te komen is een brede discussie over de volgende vragen zeer gewenst:
– Welke (globale) taken en doelen heeft de PvdA naast het in de praktijk brengen van het programma?
– Hoe willen we deze taken uitvoeren en doelen halen?
– Hoe verdelen we de taken tussen afdelingsbestuur (en leden) en fractie (en DB)?
– Hoe zorgen we dat dit alles zo goed en soepel mogelijk gebeurd?
– De achterliggende vraag bij dit alles is: hoe ziet een Ideale PvdA eruit?
De discussie over deze vragen zou voor de zomer gehouden moeten worden door zoveel mogelijk leden binnen onze afdeling, zodat het afdelingsbestuur in de zomer aan een stuk kan werken dat zij bij de afdelingsbestuursverkiezingen aan het nieuwe bestuur kan aanbieden. Het afdelingsbestuur organiseert hierover in ieder geval binnenkort een bijeenkomst. Natuurlijk is het zo dat de fractie en de afdeling ieder haar eigen rol kent en het afdelingsbestuur dus het initiatief neemt bij het uitvoeren van veel doelen en taken. De fractie zet zich maximaal in.
Toch kunnen wij voorafgaand aan deze discussie al wat richtinggevende uitspraken doen, die aangeven waarvan uit en waarnaar toe dit afdelingsbestuur handelt:
• De PvdA moet zoveel mogelijk deelnemen (en organiseren) aan maatschappelijke en politieke discussie en besluitvorming in Zuidoost. De PvdA is nu te veel naar binnen gericht. We moeten onszelf zo open mogelijk stellen: meer activiteiten, meer discussies (ook over controversiële onderwerpen).
• De PvdA moet een volkspartij blijven, met een groot ledenaantal. Het ledenbestand is zoveel mogelijk een dwarsdoorsnede van Zuidoost. De PvdA is momenteel te oud. Er zijn veel meer jonge, maar juist ook mensen tussen de 30 en 45 jaar nodig. Daarom moet de PvdA actief proberen zichzelf te verjongen. Andere activiteiten, maar vooral het serieus nemen van nieuwe gezichten en geluiden kunnen daarvoor zorgen. Bovendien is het belangrijk dat er evenwicht in onze afdeling is, omdat we daar een aanzienlijk deel van ons succes uit halen. Dit evenwicht mag niet doorslaan naar één bepaalde belangengroep.
• De PvdA is op en top transparant en open. Zuidoost kan trots op ons zijn.
De PvdA is de afgelopen jaren helaas af en toe niet optimaal open geweest. Door strakke procedures te volgen, en vooral de macht te spreiden en het contact met de leden te verbeteren, zijn zulke fouten minder waarschijnlijk. Het zou goed zijn als de PvdA hier het voortouw zou nemen in integriteitdiscussies (naar Freek Ossel)
• Hoe meer mensen actief meedoen aan organisatie en discussie, hoe beter het resultaat is. De PvdA moet haar eigen ideaal gaan toepassen: spreiding van macht. Een fractievoorzitter is geen DB-lid, een afdelingsvoorzitter geen fractievoorzitter, etc.. De PvdA moet posities scheiden en diverse verantwoordelijkheden (schrijf, lijstcommissies, campagne, activiteiten organiseren, etc.) delen met zoveel mogelijk leden. Dit draagt ook bij aan een krachtige, zelfbewuste, stabiele afdeling waar iedereen trots op kan zijn.
• De fractie legt verantwoording af aan de kiezer. Wel moet ieder individueel fractielid beseffen dat niemand groter is dan PvdA, en dat de afdelingsleden een buitengewoon belangrijk klankbord voor de fractie zijn.
3. Taken en doelstellingen
De PvdA Zuidoost is gebonden aan de statuten en het huishoudelijk reglement van de Partij van de Arbeid. Het afdelingsbestuur bekijkt of het vaststellen van een eigen code nuttig is. Uit de huidige regels is het afdelingsbestuur de partij het volgende schuldig voor het onderdeel zijn van de PvdA:

• Deelname aan gemeenteraadsverkiezingen (inclusief kandidaatstelling, programmavorming en campagnevoering)
• Adviseren van fractie over lokale politiek (inclusief college- en akkoordvorming)
• Kiezen van afgevaardigde gewestelijke vergadering
• Kiezen van voorzitter en afdelingsbestuur
• Kiezen afgevaardigde Adviesraad Verenigingszaken en Politieke Ledenraad
• Jaarlijks indienen van begroting en jaarrekening
• Een afsluitende jaarvergadering organiseren, die terugkijkt op het afgelopen jaar
• Een voorbereidende jaarvergadering organiseren, die vooruit kijkt op het komende jaar
Voor de komende periode vertaalt dit zich in de volgende doelen:
• Het onderhouden van goed contact tussen lijsttrekker (Marcel La Rose), de fractie en voorzitter (Jaap de Visser) met betrekking tot college- en akkoordvorming
• Het onderhouden van goed contact tussen fractie en afdelingsbestuur, waarbij het afdelingsbestuur fractievergaderingen bezoekt, en een fractielid de bestuursvergaderingen.
• Het voorbreiden van kandidaatstelling afgevaardigden gewestelijke vergadering, congresafgevaardigden, afgevaardigden PvdA Amsterdam, afgevaardigden Politieke Ledenraad en Adviesraad Verenigingszaken. De procedure begint met het openen van de kandidaatstelling op de Jaarvergadering 2009.
• Het voorbereiden van kandidaatstelling voorzitter en afdelingsbestuur. De procedure begint op de Jaarvergadering 2009.
• Het afsluiten van 2009 (in feite tot 18 januari 2010) op de Jaarvergadering 2009.
• Het organiseren van de Jaarvergadering 2009 op 22 april 2010
Daarnaast probeert dit afdelingsbestuur de volgende taken zo goed mogelijk (met beperkte middelen en tijd) uit te voeren:
• Functioneringsgesprekken hebben met fractieleden
• Goede contacten onderhouden met regiobestuur, gewest, consulent partijbureau, fractie, portefeuillehouders en andere waardevolle relaties zoals organisaties in het stadsdeel, Tweede Kamerleden uit ons stadsdeel en aangrenzende afdelingen
• Leden werven en activeren
• Permanent scouten en werven voor diverse functies binnen de PvdA Zuidoost
• Organiseren van activiteiten voor leden en belangstellenden
• Beheren van website
• Permanente campagne
• Nadenken over communicatie
• Voorbereiding van ALV van de PvdA Amsterdam, gewestelijke vergaderingen, politieke ledenraad, adviesraad verenigingszaken en congressen
• Ombudsfunctie waarborgen
Dat betekend voor de komende periode:
• Werken aan een stuk over de verhouding fractie – afdelingsbestuur
• Actieve leden tijdens de campagne vasthouden
• Het inrichten van een scoutingcommissie
• De website onderhouden, en meer mensen stimuleren om input te leveren
• Het opzetten en uitvoeren van de Tweede Kamercampange in mei en juni
• Het schrijven van een communicatieplan
• Een voorstel voor de ombudsfunctie maken
• Zoveel mogelijk e-mailadressen van leden en belangstellenden verzamelen (target 60%)
• Oprichten van inhoudelijke platforms rondom onderwerpen (1 per commissie)
4. Activiteiten

Donderdag 15 april Bijeenkomst voortgang onderhandelingen

Het afdelingsbestuur in samenwerking met de fractie zal een bijeenkomst organiseren over de voortgang van de onderhandelingen over een nieuw coalitieakkoord.

April Afscheidsbijeenkomst

Het afdelingsbestuur organiseert een afscheidsbijeenkomst voor alle PvdA-ers die na de afgelopen periode afscheid nemen van de actieve politiek.

Donderdag 22 April Afsluitende Jaarvergadering 2009

Het afdelingsbestuur in samenwerking met de fractie zal een bijeenkomst organiseren waarbij de kandidaat-portefeuillehouders worden voorgesteld aan de leden.

Mei
Tweede Kamercampagne (vanaf 1 mei)
(op zaterdagen, en vanaf 4/5 juni intensiever)

1 mei 1 mei viering (campagnestart)

Het afdelingsbestuur in samenwerking met het campagneteam organiseert de 1-meiviering, waarbij de Tweeke Kamercampagne van start gaat.

Week 10/05 Discussieavond over afdeling

Het afdelingsbestuur organiseert een bijeenkomst waar een antwoord op de vragen die gesteld worden aan het einde van de doelenparagraaf.

Tweede Kamercampagne (tot 9 juni)
Week 14/06 Discussieavond over … i.s.m. …

Het afdelingsbestuur probeert samen met een lokale organisatie een avond te organiseren over een nader in te vullen onderwerp.

Week 28/06 Afsluiting Politiek Seizoen

Het afdelingsbestuur organiseert een gezellige afsluiting van het veelbewogen afgelopen seizoen.

Juli / augustus
Juli – Augustus Kwakoe
Augustus Zomertour

Week 30/08 Opening politiek seizoen

Het afdelingsbestuur organiseert een gezellige opening van het komende seizoen.

Week 6/9 Discussieavond over … i.s.m. …

Woensdag 22 september ALV Algemene Afdelingsverkiezingen

Het afdelingsbestuur organiseert een ALV waarin de volgende onderwerpen in ieder geval aan bod komen:
– Verkiezing voorzitter (termijn 2 jaar)
– Verkiezing afdelingsbestuur (termijn 2 jaar)
– Verkiezing congresafvaardiging (termijn 2 jaar)
– Verkiezing gewestelijke afvaardiging (termijn 2 jaar)

Later
Eind 2010 Voorbereidende Jaarvergadering 2011
Begin 2011 Afsluitende Jaarvergadering 2010
September 2012 ALV Afdelingsbestuursverkiezingen

5. Organisatie

Het afdelingsbestuur
Het huidige afdelingsbestuur treedt af op 22 september 2010. De kandidaatstellingsprocedure begint op de Jaarvergadering 2009. Aftredende bestuursleden kunnen zich uiteraard herkandideren.

Het bestuur bestaat momenteel uit de volgende personen:
Jaap de Visser, voorzitter
Mario Hupsel, vicevoorzitter
Joan Griffith, secretaris
Mildred Clappers-Goodett, penningmeester
Inder Mataw, 2e secretaris
Goncalves Domingos, algemeen bestuurslid
Toon Geenen, algemeen bestuurslid

Daarnaast heeft onze afdeling nog een aantal functionarissen:
Congresafgevaardigde Mario Hupsel
Augustina Osei
Gewestelijke afgevaardigde Mildred Clappers-Goodett