26 januari 2009

Weiger de weigerambtenaren

AMSTERDAM – Binnen de PvdA laait de discussie op over ambtenaren die homohuwelijken weigeren te voltrekken. De Amsterdamse afdeling wil dat het landelijk partijcongres in maart uitspreekt dat bij geen enkele gemeente nog trouwambtenaren mogen werken die vanwege gewetensbezwaren kunnen weigeren homo’s te trouwen.

Het voorstel komt van raadslid Ria Logtenberg, die in 2007 vergeefs oppositie voerde tegen de passage uit het regeerakkoord die het zittende ambtenaren mogelijk maakt het sluiten van een homohuwelijk te weigeren. Die afspraak is gemaakt op aandrang van de ChristenUnie, waarbij de PvdA bedong dat gemeenten wel een andere ambtenaar moeten aandragen. Bovendien mogen gemeenten van nieuwe ambtenaren verlangen dat ze geen beroep doen op gewetensbezwaren. In Amsterdam is dat inmiddels beleid.

In een partijnotitie die op het congres in maart wordt besproken, staat dat nooit meer zulke afspraken mogen worden gemaakt over ‘weigerambtenaren’. Maar: ”De PvdA respecteert bestaande afspraken met trouwambtenaren die een uitzonderingspositie hebben bedongen.” Logtenberg vindt dat onaanvaardbaar. (BAS SOETENHORST)

Dit bericht verscheen eerder in Het Parool

Klik hier voor het bericht in de Telegraaf

Klik hier voor het bericht van AT5