‘We komen nooit van de strippenkaart af’
Manon van der Garde, fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam: ‘Wat er precies misgaat met de OV-chipkaart weet ik niet, maar ik weet wel dat het anders kan. In Hongkong bijvoorbeeld is een kaart waarmee je in alle openbaar vervoer kan. Als het tegoed op de kaart op is, zijn er verschillende plekken waar je de kaart kunt opladen. Ik kan uit eigen ervaring melden dat het werkt. In verschillende wereldsteden zijn soortgelijke systemen. Ik vraag me af wat wij dan fout doen? Ik vind nieuwe technologie leuk en ik ben al een tijdje de trotse bezitter van een OV-chipkaart. Een aantal keren per week reis ik met de metro naar school. Een kaart is handiger dan een strippenkaart. Ik vergeet alleen wel eens uit te loggen. (Dat zijn dure grappen.) De periode van invoering duurt zo lang dat je nu nog gemakkelijk door de poortjes heenloopt. Als deze allemaal gesloten zouden zijn, moet je wel uitloggen. Er is overigens geen enkele toerist in Nederland die er zelfstandig achter komt hoe het systeem van een strippenkaart werkt. Privacy is zeker belangrijk. Daar doen we soms te gemakkelijk over. Ik zie ook niet in waarom het GVB 6 jaar moet onthouden waar ik naar toe reis. Maar ach, zolang half Nederland een bonuskaart heeft…
Barn Geurts, GroenLinks raadslid: ‘Het reizen met het openbaar vervoer zou een stuk simpeler worden als er voor alle vormen van OV één betaalmiddel komt. De invoering van de OV-chipkaart dreigt echter een fiasco te worden met als grootste risico dat het OV imagoschade lijdt en de reiziger afhaakt. Het probleem ligt bij de vervoersbedrijven die dit project op eigen initiatief zijn gestart. Er is geen regie en van gezamenlijk optreden is geen sprake. Naast alle vertragingen bij de invoering, de NS die pas op de plaats maakt, een chip die gekraakt wordt en onwettig gebruik van persoonsgegevens, zijn er ook nog tal van praktische problemen met de OV-chipkaart. Dit blijkt uit de reacties op onze website www.ov-chipklacht.nl: betalen voor reizen die nooit gemaakt zijn, €20,- betalen voor een ritje van een paar km, wel inchecken, maar niet kunnen uitchecken en daardoor teveel betalen. Het is tijd dat de overheid ingrijpt en voorkomt dat het project verder uit de hand loopt. De staatssecretaris moet de OV-bedrijven op het matje roepen, de regie in handen nemen, en zorgen dat het belang van de reiziger en het OV weer voorop komen te staan. Tot die tijd moeten we gewoon kunnen blijven reizen met de strippenkaart. Hoe oud die ook is, hij doet het tenminste wel!
Sabina Gazic, PvdA raadslid, woordvoerder ICT, zwengelde in de Gemeenteraad de onbetrouwbaarheid van de stemcomputers aan: ‘Techniek wordt steeds meer en voor steeds verschillende doeleinden gebruikt. Het gaat bijna vanzelfsprekend: waar we de techniek en technologie kunnen inzetten, doen we dat ook, zonder na te denken. Maar wat schieten we daarmee op en welke probleem lossen we precies op? Laat ik dit vooropstellen: techniek heeft ons waanzinnig geholpen. Er zijn verpletterende innovaties bedacht die de kwaliteit van ons leven heeft vergroot en waar we terecht trots op moeten zijn. Maar ik zie ook de keerzijde. Koppelen van bijvoorbeeld justitie en sociale dienst bestanden, mag wat mij betreft niet. Stemcomputers moeten we ook niet willen. Ik ben niet overtuigd van de meerwaarde van de OV-chipkaart boven een strippenkaart of een gewoon treinkaartje. En als aller belangrijkst: over privacy en beveiliging van persoonlijke gegevens wordt nog steeds veel te weinig nagedacht.
Hetti Willemse, PvdA raadslid: Mijn moeder zei altijd zeg nooit nooit in het leven. Duidelijk is wel dat de invoering van de OV chip kaart met de -Nederland lijkt het wel bijna eigen- nodige obstakels gepaard gaat. Dat komt m.i. omdat wij meteen alles aan alles koppelen. OV chip kaart is vervoersbewijs voor tram, bus, metro, trein…Heel erg te prijzen , maar ook heel erg complex. Dat privacyaspecten van burgers in geding zouden kunnen zijn is m.i. absoluut niet te tolereren. Burgers moeten er absoluut zeker van kunnen zijn dat hunprivacy 100% gewaarborgd is. Ook vind ik dat het niet zo kan zijn dat er ongelijkheid tussen burgers gaat ontstaan doordat mensen voor niets kunnen reizen in het openbaar vervoer omdat ze weten hoe de OVchip kaart (ook als is dat de OVchip kaart voor een enkele reis) hebben weten te kraken en na te maken, waarvoor anderen netjes betalen. De laconieke reactie vanuit het bedrijf dat ze maakt dat dit maar een beperkt aantal OV chip kaarten betreft vond ik stuitend. M.i. zou de staatssecretaris wel wat fermere maatregelen moeten nemen dan de uitspraak “de strippenkaart blijft bestaan zolang de OV chip kaart niet 100% zeker is. Nu kost mij de strippenkaart ook wel de nodige hoofdbrekens. De weinige keren dat ik met bus of tram ga, ben ik altijd in verwarring over het aantal zones en tot waar en hoever ze lopen. Vaak stempel ik dan teveel zones af. En zo ben je een dief van eigen portemonnee en spek je ongewenst de vervoersmaatschappij. Ik zou voor Amsterdam zeggen maak alles binnen de ring een zone is. Lekker duidelijk. Zoveel is zeker wel. De strippenkaart is wel veilig op het gebied van privacy. Maar door dat er geen poortjes systeem voor is kun je wel weer makkelijker zwart rijden, zoals je ook in feite zwart rijdt met een nagemaakte gekraakte OV chipkaart. Zelf heb ik nog helemaal geen OV chip kaart. Hij past me nog niet, nog los van de handelingen die je moet verrichten om hem ook te hebben. Ik weet me met strippen nog wel even te redden.