16 oktober 2007

Waar de PvdA wél voor staat! – Reactie op Ipingdraaitdoor.nl

Op de website http://www.ipingdraaitdoor.nl staat een onjuiste opsomming en samenvatting van het beleid van stadsdeel Centrum en de rol van de PvdA. Het betreft onder meer de volgende passage:
‘Naast strengere sluitingstijden voor de horeca, nog minder evenementen, idioot parkeerbeleid, het opdoeken van de Wallen, verbod op extra hotels (daar waar juist grote behoefte is), verbod op shortstay appartementen, dan nu de klap op de vuurpijl: 150(!!!) terrassen die in de binnenstad moeten verdwijnen’.
Deze standpunten zijn onjuist. De PvdA neemt graag de gelegenheid te baat om hierop te reageren.

Standpunt 1: maatwerk voor sluitingstijden voor horeca
In 2005 heeft de gemeenteraad – het stadsdeel gaat daar niet over – de openingstijden voor horecazaken met name overdag aanzienlijk verruimd. Het stadsdeel maakt een Horecabeleidsplan dat een aantal zaken de mogelijkheid biedt om langer dan nu open te blijven. De burgemeester heeft gevraagd om maatwerk per straat. Aan pleinen en straten met weinig bewoners of plekken waar een lage kans op overlast bestaat, lijkt ruimte om latere sluitingstijden toe te staan. In stille straten ligt dat minder voor de hand. Van strengere sluitingstijden is dus helemaal geen sprake.

Standpunt 2: terrassen in de binnenstad moeten blijven, maar wel veiliger
De concept-terrassennota gaat 22 oktober 2007 de inspraak in. Deze nota is vooral een bundeling en herbevestiging van oude regels, aangevuld met regels om het voetgangerverkeer beter te beschermen. Voetgangers moeten gewoon via de stoep kunnen oversteken en niet via de rijweg vanwege de terrassen. Daarom wordt voorgesteld om de regels op brugvleugels aan te scherpen en om terrassen in de Damstraat te verbieden. Stadsdeelbreed zullen gevelbanken worden neergezet, mits er voldoende doorloopruimte is.
Er is dus geen sprake van het verbieden van 150 terrassen.
Er verdwijnen geen terrassen aan de grachten. Het blijft gewoon mogelijk om terrassen aan de overzijde van de weg te exploiteren. Terrassen op boten en steigers zijn wel verboden. Dit was al zo en vloeit voort uit de Verordening op Haven en Binnenwaterbeheer. Op boten en steigers mogen slechts watergebonden activiteiten plaatsvinden. Tegen illegale terrassen wordt in de toekomst strenger opgetreden en voor terrassen die onterecht zijn vergund, geldt een overgangsregeling.

Standpunt 3: aanpak shortstay moet binnenstad geschikt maken voor wonen, werken én recreëren
Voor short stay wordt op dit moment samen met de centrale stad een regeling gemaakt. Kern van dit nieuwe beleid is dat woningen niet mogen worden gebruikt voor hoteldoeleinden. De kracht van de binnenstad is namelijk juist de mix van wonen, werken en recreëren. En de woonfunctie staat hierbij vooral onder druk. Bovendien ondervinden mensen veel overlast van hotelgebruik in hun trappenhuis.
In de binnenstad is in het oostelijk deel van het centrum dit jaar nog ruimte voor 400 hotelkamers. Daar zijn nu nog maar weinig hotels. In de delen van de binnenstad waar al veel hotels zijn, is het belangrijk dat de toeristische druk op de woonomgeving niet te groot wordt. Ook de evenwichtige verdeling van wonen, werken en recreëren moet niet verder wordt verstoord. Er zijn nog maar maar weinig binnensteden die deze mix nog hebben. Alleen dat al maakt het centrum van Amsterdam uniek.

Standpunt 4: stop de verloedering van de Wallen
Het dagelijks bestuur is sinds 2004 zeer actief in het Wallengebied. Zij doet dit onder andere samen met bewoners en ondernemers in brainstormsessies. Deze sessies hebben geleid tot een plan van aanpak. Het belangrijkste doel is om de algehele verloedering in het Wallengebied te stoppen. Het betreft overlast op straat, onveiligheid, criminaliteit en achterstallig onderhoud aan gebouwen en openbare ruimte. Samen met verschillende overheidsdiensten en partners zoals bewoners, ondernemers, politie en justitie wordt gewerkt aan een kwalitatieve verbetering van het gebied. Een veiliger, schoner en meer leefbaar gebied.
De laatste jaren zijn zichtbaar resultaten geboekt. Denk aan de autoluwe Wallen, de herinrichting van de openbare ruimte, een verbetering van panden, de aanstelling van straatmanagers en een versterking van de handhaving in het gebied op malafide praktijken. Op basis van de screening van horeca en bordeelexploitanten binnen de wet Bibob zijn vergunningen geweigerd of ingetrokken.
Ondanks deze positieve resultaten, is volgens het dagelijks bestuur nog steeds te veel overlast in het gebied. Intensieve handhaving en onderzoek van de Nationale Recherche wijst uit dat in het Wallegbied nog steeds illegale praktijken plaatsvinden zoals het witwassen van geld, vrouwenhandel en drugsgerelateerde criminaliteit. Uit veiligheidscijfers blijkt dat het Wallengebied, ondanks de recente verbetering nog steeds behoort tot één van de onveiligste gebieden is van Amsterdam. Het dagelijks bestuur concludeert dat de stapeling van de vele functies zoals coffeeshops, prostitutie, fastfood, minisupermarktjes voor een disbalans in het gebied zorgen.
Het stadsdeel wil al deze problemen blijven aanpakken. Er zal de komende jaren dan ook nog intensiever worden ingezet op het verbeteren van de kwaliteit in het gebied, in nauwe samenwerking met de centrale stad en maatschappelijke partners zoals het Integraal Burgwallen Overleg (IBO). Een algehele opwaardering van de horeca, minder functies die al oververtegenwoordigd zijn in het gebied en meer aandacht voor ambacht, creatieve economie, mode, kunst, cultuur. Het ruige karakteristieke randje dat het Wallengebied kenmerkt, mag daarbij niet verdwijnen. Want dat is en blijft in de ogen van het dagelijks bestuur een wezenlijk onderdeel. Maar dan wel een ruig randje op legale en transparante wijze, zonder de negatieve excessen die helaas op dit moment nog vaak voorkomen. De Wallen worden dus zeker niet afgeschaft, ze worden alleen aanzienlijk verbeterd.

Meer informatie over de besproken onderwerpen is te vinden op de volgende sites: