29 juni 2009

Vrijdag 3 juli: Eerste gezamenlijke ledenvergadering Oost-Watergraafsmeer en Zeeburg

Zoals bekend gaan de stadsdelen Oost-Watergraafsmeer en Zeeburg fuseren tot stadsdeel Amsterdam Oost.
Dat betekent dat er met het oog op de komende deelraadsverkiezingen in maart 2010 met spoed samen met onze zusterafdeling in Zeeburg opgetrokken moet worden op de terreinen van kandidaatstelling met de daarbij behorende profielen, de opstelling van ons verkiezings programmaen de wijze waarop we campagne zullen voeren.
Na de verkiezingen van maart 2010 zal de fusie van onze afdelingen kunnen plaats vinden, als daartoe wordt besloten door de ALV.
Als besturen hebben we al met elkaar rond de tafel gezeten om de werkzaamheden met het oog op de verkiezingen in gang te zetten.
Dit heeft geleid tot het integreren van de twee fractie profielen en de te hanteren uitgangspunten.
Bij het bestuderen van het fractieprofiel Zeeburg zijn grote overeenkomsten gevonden met ons profiel. Hoe kan het ook anders. Er waren een paar accentverschillen en daar zijn we goed uitgekomen. Een belangrijke aanvulling vanuit het Zeeburgprofiel is de opsomming van de formele eisen waaraan een deelraadslid dient te voldoen. Dat geeft naar mogelijke kandidaten vroeg helderheid over waar zij op intekenen. Vandaar dat dit deel nu integraal is opgenomen in het profiel. Uiteraard is het de kandidaatstellingscommissie die aan dit ‘papieren werk’ in eerste instantie inhoud moet geven.
Zoals bekend hebben van onze zijde zitting: Anne Marie Hoogland (extern),Jos Ferenschild (vanuit het afdelingsbestuur) en Henk van Leeuwen (vanuit de leden). Zeeburg zal ook 3 leden voor deze commissie aanleveren.
Ter informatie: Het aantal PvdA leden in Zeeburg bedraagt ongeveer 435 en in Oost-Watergraafsmeer gaat het om 465 leden.
Voor de aanstaande ALV is het van belang dat het vernieuwde fractieprofiel weer door onze leden formeel wordt vastgesteld. Datzelfde geldt ook voor Zeeburg. Dat maakt de weg vrij voor een gezamenlijk optrekken van onze beide afdelingen als het gaat om werven en selecteren van geschikte kandidaten voor het (deel)raadslidmaatschap van het nieuwe stadsdeel.

Daarnaast ligt er nog een belangrijk discussiepunt weer ter tafel.
Onze ALV heeft er voor gekozen om niet te kiezen voor een lijsttrekkersverkiezing. Onze ervaringen daarmee in 2006 waren niet positief. Ons besluit was derhalve voor 2010-2014:
De lijsttrekker wordt door de ALV benoemd op voordracht van het bestuur, gehoord de aanbevelingen van de kandidaatstellingscommissie.
Bij Zeeburg is dat net andersom gegaan. Zij hebben deze keer wel besloten tot een lijsttrekkerverkiezing.
Daarom moeten onze beide ALV’en ook hierover een nieuw besluit nemen. Dat vergt ongetwijfeld een nieuwe wisseling van argumenten.
Het voorstel van de beide besturen is om dit in een gezamenlijke bijeenkomst van de beide ALV’en te doen onder onafhankelijk voorzitterschap.
Om een onwerkbare patstelling te voorkomen wordt vooraf aan de aanwezig ALV leden gevraagd om deze gezamenlijke vergadering ook als besluitvormend te erkennen. Dat betekent dat de beslissing die door de aanwezige leden wordt genomen bindend is voor de afzonderlijke afdelingen.

Deze besluiten zullen worden voorgelegd aan de leden op de bijzondere ALV van 3 juli as, 20:00 in restaurant Polder. Na afloop van deze bijzondere ALV zal het politieke seizoen worden afgesloten met een borrel.

Lees hier het voorgestelde fractieprofiel PvdA afdeling Oost-Watergraafsmeer en Zeeburg.