Vragen over sloop panden in Hasebroekstraat
Aanleiding.
In Het Parool van dinsdag 17 april 2007 werd melding gedaan van het feit dat er door het College van Burgemeester en Wethouders een peildatum is afgegeven voor de ingrijpende renovatie van de panden in de Hasebroekstraat in stadsdeel Oud-West. Dit zou tegen de zin van het stadsdeel gebeurd zijn. Navraag leert dat het stadsdeelbestuur inderdaad zeer ontstemd is over deze gang van zaken.
Situatieschets.
Woningstichting Rochdale heeft begin 2005 een peildatum aangevraagd voor de renovatie ven deelblok 3 (Hasebroekstraat – Van Effenstraat – Bellamystraat) van het complex 1005 in stadsdeel Oud-West. Deze renovatie is onderdeel van een gefaseerd uit te voeren renovatieplan voor het gehele complex 1005 bestaande uit vijf deelblokken. Voor de deelblokken 1 en 2 zijn reeds peildata afgegeven. In deelblok 4 heeft Rochdale geen meerderheid onder de bewoners voor haar aanpak geconstateerd en voor deelblok 5 bestaan nog geen concrete plannen.
Onderbouwing van de aanvraag voor de peildatum waren de resultaten uit een eigen onderzoek van Rochdale onder de bewoners van deelblok 3 (oktober 2004). Hieruit bleek dat een meerderheid van ruim 70% voor het betreffende renovatieplan. Dit plan hield in: een hoog-niveau-renovatie waarbij ook woningen zouden worden samengevoegd. Bij een deel van de bewoners bestond ernstige twijfel over de omvang van het draagvlak, hetgeen heeft geresulteerd in een motie van de stadsdeelraad op 5 april 2005 waarin de portefeuillehouder werd gevraagd een eigenonderzoek in te stellen naar het draagvlak voor het renovatieplan. In december 2005 heeft het Amsterdams Steunpunt Wonen in opdracht van het stadsdeel een enquête onder de bewoners gehouden en hieruit bleek dat onder de bewoners van deelblok 3 geen draagvlak van minimaal 70%. De onderzoeker concludeerde een draagvlak in deelblok 3 van 61,5%.
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oud-West heeft in juni 2006 de stadsdeelraad laten weten negatief te adviseren over de afgifte van de peildatum mede gelet op de twijfels van de stadsdeelraad en de conclusies en het advies van de onderzoeker. Vervolgens zijn er gesprekken gevoerd tussen het stadsdeel, Rochdale en de Dienst Wonen. Die gesprekken zijn tot op heden nog niet afgerond. Een gepland gesprek op 30 maart 2007 heeft het stadsdeel afgezegd. Een procedurevoorstel, waarvan was afgesproken dat Rochdale dit zou opstellen, was nog niet door Rochdale met de klankbordgroep besproken. Omdat Rochdale niet heeft gecommuniceerd met de bewoners na 1 februari en dit wel de afspraak was en aangezien het stadsdeel erg hecht aan een goede communicatie met de bewoners heeft het stadsdeel de afspraak met Rochdale en de Dienst Wonen op 30 maart 2007 afgezegd. Evenwel wil woningcorporatie Rochdale doorgaan met het project en zij besloot direct een peildatum aan te vragen voor de herhuisvesting.
Het vaststellen van de peildatum is een bevoegdheid van het College van Burgemeester en Wethouders en is gedelegeerd aan de directeur van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). De woningcorporatie stelt een peildatum voor en vraagt of het stadsdeel daarmee akkoord is. Indien beide partijen akkoord zijn en ook het OGA geen bezwaren ziet, stelt het OGA namens het College de peildatum vast en stuurt een bevestiging daarvan aan corporatie en stadsdeel. Een peildatum is een besluit dat het formele startsein geeft voor, in dit geval, renovatie waardoor de corporatie voorbereidingen mag treffen en bijvoorbeeld het recht heeft bewoners uit huis te plaatsen. Dit moet evenwel plaatsvinden tussen de datum van de afgifte van de peildatum en anderhalf jaar daarna. Maar de peildatum afgifte geeft ook bewoners het recht gebruik te maken van de regelingen die er voor hen zijn in het kader van renovatie.
Het afgeven van een peildatum is normaliter een administratieve handeling, die het OGA neemt op basis van het advies van de Dienst Wonen. Aldus valt op ambtelijk niveau de beslissing, hetgeen ook logisch is, omdat het normaliter niets meer is dan de administratieve uitwerking van een in een stadsdeel genomen democratische beslissing. De beslissing komt op de B-lijst van de collegebesluiten.
In dit geval echter is door het OGA al een peildatum aan Rochdale afgegeven voor blok 3 op basis van een afgegeven advies van de Dienst Wonen tegen het advies van het stadsdeel in. Er is aldus op ambtelijk niveau een beslissing genomen, die linea recta indruist tegen een democratische beslissing van het stadsdeel in.
Standpunt.
De fractie van de PvdA betreurt de gang van zaken bij de panden in de Hasebroekstraat. Zeker waar het sloop dan wel bijna volledige sloop van huizen zoals bij dit deelblok 3 betreft, is er sprake van een onomkeerbaarheid die elke keer weer opnieuw zorgvuldig bestuurlijk moet worden afgewogen.
Vragen.
- Is het vaker gebeurd dat een peildatum werd afgegeven afwijkend van een stadsdeelbesluit?
- Is er sprake van een procedurele fout, omdat het OGA het advies van de Dienst Wonen niet meer heeft voorgelegd aan het stadsdeel?
- Was het College van Burgemeester en Wethouders op de hoogte van het feit dat er een gemandateerd besluit door het OGA werd genomen over de peildatum voor deelblok 3 dat indruiste tegen de wens van het stadsdeelbestuur?
- Wat vindt het College over de gevolgde procedure door Rochdale en de communicatie met de bewoners?
- Wat waren de redenen om toch een peildatum af te geven?
- Is de beslissing tot afgifte van de peildatum terug te draaien?
- Vindt het College dat dergelijke situaties in de toekomst moeten worden voorkomen? En zo ja, welke ideeën heeft het College hierover?