21 september 2010

Vragen over scheiding kerk en staat

@font-face { font-family: “Arial”;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: “Times New Roman”; }p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: “Times New Roman”; }span.MsoFootnoteReference { vertical-align: super; }a:link, span.MsoHyperlink { color: blue; text-decoration: underline; }a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed { color: purple; text-decoration: underline; }p.body, li.body, div.body { margin-right: 0cm; margin-left: 0cm; font-size: 12pt; font-family: “Times New Roman”; }span.FootnoteTextChar { }div.Section1 { page: Section1; }

Schriftelijke vragen scheiding kerk en staat

Inleiding
In het Parool van 20 september 2010 wordt bericht dat de Burgemeester zich op een bijeenkomst zaterdag 18 september in de Thomaskerk heeft uitgelaten over de notitie ‘Scheiding Kerk en Staat’.[1] Uit het bericht blijkt dat de Burgemeester afstand heeft genomen van collegestandpunt en raadsbesluit.

In oktober 2008 nam de gemeenteraad met algemene stemmen de motie van raadsleden Frank de Wolf (PvdA), Bas van ’t Wout (VVD) en Maurice Limmen (CDA) getiteld Scheiding van kerk en staat (gemeentebladnummer 468) aan. Het besluit van die motie was aldus: ‘dat voor beleid en handelen van het Amsterdamse stadsbestuur ten aanzien van religieuze en levensbeschouwelijke groepen en organisaties het beginsel van de inclusieve neutraliteit uitgangspunt is, en dat compenserende neutraliteit daarmee geen uitgangspunt van beleid is.‘

In een van de overwegingen van deze motie staat ‘dat het college in zijn omgang met deze vraagstukken in de regel kiest voor een inclusieve, maar onder bijzondere omstandigheden voor een compenserende neutrale overheid.’

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Heeft de Burgemeester kennis genomen van bovengenoemd raadsbesluit?

2. Is de Burgemeester het eens met de strekking van deze motie? Zo nee, waarom niet? En is de Burgemeester in dat geval bereid de raad een nieuwe notitie over de Scheiding Kerk en Staat te doen toekomen waarin hij de nieuwe uitgangspunten en achterliggende overwegingen beschrijft?

Het lid van de gemeenteraad,

Frank de Wolf

[1] Het Parool, ‘Van der Laan kraakt visie Cohen over kerk’ (20 september 2010)