26 januari 2011

Vragen over opruimen olie na aanvaring

Drie weken geleden kwam door botsing tussen twee tankers veel olie vrij in de Douweshaven. Deze week melde Rijkswaterstaat dat het nog enkele weken zal duren voordat haven helemaal schoon is. De olielekkage heeft het leven gekost aan tientallen vogels. Raadslid Ger Jager wil weten of er wel snel genoeg gehandeld is na het ongeluk en stelde vragen.

Belangrijk feit is dat er in enkele dagen na het ongeluk ca. 200 kubieke meter stookolie kon lekken en het Noordzeekanaal kon opdrijven omdat de geplaatste olieschermen door harde wind openwaaide.

Vragen aan het College

1. Voorziet het rampenplan van Haven Amsterdam in een dergelijk incident? En zo ja, is dan bij dit incident volgens protocol gehandeld?

2. Wie is in dit gebied de eerste autoriteit: Haven Amsterdam, Rijkswaterstaat of Waternet/Waterschap AVG? Uiteraard betaald de vervuiler, maar waarom ligt de “verantwoordelijkheid” van de opruimactie bij een private partij, in dit geval VT Tankers, en niet bij de waterbeheerder? Wie gaf op welk moment hier de opdracht tot de schoonmaakactie?

3. Beschikt Haven Amsterdam over voldoende oliebestrijdingsmaterieel om een dergelijke crisis het hoofd te bieden?

4. Kan het college aangeven waarom pas op 7 januari 2011 de Arca werd ingezet en op 8 januari 2011 de Hebocat 5 die uit Rotterdam moest overkomen? Is de omvang van het incident afdoende ingeschat?

5. In de nacht van 6 op 7 januari 2011 ontsnapte veel olie onder of door de oliewerende schermen die om het beschadigde schip waren aangebracht in de Cornelis Douweshaven West. Was dit openwaaien te voorkomen geweest?

6. Zijn er voorzieningen aanwezig om dergelijke vervuiling te isoleren van het Amsterdamse grachtenwater en het drinkwaterreservoir het IJmeer? Voorziet het rampenplan in het afsluiten van de Amsterdamse Hoogwaterkering en het sluiten van de Oranjesluizen?

7. Welke overlast heeft dit incident gegeven voor omwonenden en voor omliggende bedrijven, inclusief overige scheepvaart? Is er sprake geweest van een gevaar voor de volksgezondheid? Is er een eerste indicatie van economische schade en schade voor flora en fauna?

8. Kan het college een overzicht geven van de diverse (hulp)diensten en organisaties die betrokken zijn bij het redden van de getroffen dieren in dit gebied? En wat is hierbij dan de verdeling van bevoegdheden? Was hierbij voldoende inzetbaar materieel aanwezig?

9. Wanneer kan duidelijkheid over de oorzaak van deze aanvaring verwacht worden? Kan er sprake zijn van een onveilige situatie in dit specifieke gebied rond de Mercuriushaven? Kan er sprake zijn van een persoonlijke of technische fout? Was hier sprake van een enkelwandige tanker en hanteert Haven Amsterdam een beleid ten aanzien van het toelaten van enkelwandige tankers?

10. Wat is het beleid ten aanzien van de informatievoorziening richting de raad inzake dergelijke incidenten?

11. Wanneer kan ondergetekende een analyse van de gebeurtenissen verwachten inclusief aanbevelingen voor mogelijke verbeteringen in het rampenprotocol dan wel ten aanzien van aanschaf van benodigd aanvullend materieel?

Het lid van de gemeenteraad, G. Jager