27 september 2010

Vragen over life science cluster Amsterdam

Schriftelijke vragen van het raadslid mevrouw Van der Heijden (PvdA) inzake de ontwikkelingen van farmaciebedrijf Abbott in verhouding tot Life Science cluster Amsterdam

In de Volkskrant van 24 september 2010 wordt bericht dat het personeel van farmaciebedrijf Abbott in Weesp studeert op plannen om een sciencepark te openen. De provincie Noord-Holland heeft 1,3 miljoen euro beschikbaar om het plan te steunen. Het farmaceutische bedrijf uit Weesp heeft vorig jaar zelf het idee gelanceerd om allerlei jonge bedrijven te vestigen op het bedrijventerrein. De provincie Noord-Holland en het Ministerie van Economische Zaken (EZ) waren bereid om subsidie te geven. Ook diverse bedrijven en universiteiten toonden interesse. In totaal was er voor meer dan 10 miljoen euro aan toezeggingen gedaan. De nieuwe eigenaar van het farmaceutische bedrijf – Abbott nam begin dit jaar Solvay over – haalde echter een streep door de plannen.

In de Amsterdam werken wij aan een innovatief investeringsklimaat en ondersteunen wij het Life Science cluster, die kan uitgroeien tot een toonaangevend BioMed cluster. Daartoe heeft Amsterdam in 2007 het Life Science Centrum en het Life Sciences Fonds opgericht. Samen met de aanwezige kennisinstellingen, zoals onder andere AMC, SILS/UvA, Vumc/VU en Sanquin, werken we aan het vermarkten van de aanwezige kennis.

De fractie van de PvdA wil dat de gemeente Amsterdam zich blijft inzetten voor de life sciences omdat het werkgelegenheid creëert en het de innovatiekracht van Amsterdam vergroot. Vanuit die invalshoek vindt de fractie van de PvdA dat het goed is contact te leggen met (de werknemers van) Abbott en te kijken of de geplande activiteiten naar Amsterdam gehaald kunnen worden.

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Heeft het college kennisgenomen van het initiatief van medewerkers van farmaciebedrijf Abbott om starters aan te trekken en naar een sciencepark model te gaan?

2. Is het college het met vragenstelster eens dat er waarschijnlijk een interessante inhoudelijk link ligt tussen wat er in Weesp gebeurt en de al aanwezige kennis en kunde op dat gebied in Amsterdam?

3. Ziet het college mogelijkheden de ontwikkelingen rond Abbott te volgen daar waar mogelijk te binden aan het Amsterdamse Life Science cluster?

4. Zo ja, welke stappen is het college bereid te zetten in dit kader?