8 juni 2009

Vragen over Hortus Botanicus VU

De Hortus Botanicus van de Vrije Universiteit is een mooi klein parkje op het Universiteitsterrein van de Vrije Universiteit. Het is een oase in een stenige omgeving. In het kader van het startbesluit Kenniskwartier op de Zuidas is vanuit de Vrije Universiteit ondermeer in de stadsdeelraad van Zuideramstel recentelijk naar voren gebracht dat zij plannen heeft de Hortus Botanicus af te stoten. Dit afstoten staat in relatie tot de vernieuwings- en uitbreidingsplannen van zowel de Vrije Universiteit als van het VU medisch centrum, welke verwoord staan in een Masterplan.

De Hortus Botanicus van de Vrije Universiteit ligt achter het VU medisch Centrum. De Hortus bestaat uit een buitengedeelte en een aantal kassen. De Hortus heeft een belangrijke botanische waarde en beheert belangrijke onderdelen van de Nationale Plantencollectie alsook beschikt zij over de enige Nederlandse Penjing-collectie en een bonsai collectie, een schenking van een voormalige Floriade directeur.

De Hortus Botanicus wordt zowel door buurtbewoners, als door patiënten en bezoekers van het VU medisch centrum en studenten van de Vrije Universiteit, als door plantenliefhebbers binnen en buiten Amsterdam graag bezocht. De aanwezigheid van de Hortus Botanicus trekt een groot aantal bezoekers naar dit vrij eenzijdige en stenige deel van Buitenveldert. Er zijn vijf vaste medewerkers aan de Hortus verbonden, maar het meeste werk wordt gedaan door dertig vrijwilligers. Daarnaast biedt de Hortus reïntegratie projecten en werken er mensen via de reclassering.

De Hortus bevindt zich op eigen grond van de Vrije Universiteit . De Hortus zelf maakt formeel geen onderdeel uit van het startbesluit Kenniskwartier, waarvoor het stadsdeel het besluitvormend orgaan is. Vanuit de stadsdeelraad is wel unaniem een motie aangenomen die het Dagelijks Bestuur oproept om alles in het werk te stellen de Hortus op de huidige plaats te behouden en in de planvorming met de unieke functie rekening te houden. Het vigerende bestemmingsplan biedt geen bebouwingsmogelijkheid van de locatie waar de Hortus is gelegen.

Zoals bekend hecht de PvdA-fractie zeer aan kleinschalig groen in de bebouwde omgeving. Het mooi en op ontmoeting ingerichte groen om de hoek compenseert als het ware voor bewoners en medewerkers van bedrijven het afwezige privé-groen. De raadsnotitie Postzegelparkjes die de PvdA fractie begin 2007 heeft ingediend benadrukt het belang van een netwerk van dit soort kleinschalige groene ontmoetingsplekken die net als deze Hortus verschillende functies tegelijk in zich kan bergen.

1. Is het college bekend met het Masterplan van de Vrije Universiteit en het VU medisch Centrum?
2. In welk stadium van besluitvorming bevindt zich dit Masterplan bij de Vrije Universiteit?
3. Op welke wijze is het stadsdeel of de gemeente hier bij betrokken?
4. Op welk moment en op welke aspecten is menings- of besluitvorming hierover van de kant van het college aan de orde c.q. is er al een mening van het college over dit Masterplan? Zo ja, wat is die mening?
5. Deelt het college de mening van vragenstellers dat de functie en de botanische collecties van de Hortus Botanicus van zodanige landelijke, stedelijke en stadsdeel waarde zijn dat deze op deze plek gehandhaafd moeten blijven?
6. Zo ja, welke middelen heeft het college beschikbaar om te stimuleren dat deze tuin, die zoveel botanische en belevingswaarde in zich heeft toch gehandhaafd blijft en is het college bereid deze middelen in te zetten? Zo nee, waarom niet?