18 juni 2010

Vragen over aanpak overvallen

In de regio Amsterdam-Amstelland steeg het aantal overvallen in 2009 met 11% ten opzichte van 2008. Gezien de grote impact van overvallen op slachtoffers en de maatschappij heeft de Amsterdamse driehoek op 28 maart jl. extra maatregelen aangekondigd – middels het zgn Plan van Aanpak Overvallen- om nog dit jaar een flinke kentering in het aantal overvallen te realiseren.

De kern van de aanpak zou zijn de pakkans te vergroten en zwaarder te straffen. Van ondernemers, huiseigenaren en woningbouwcorporaties wordt verwacht dat zij preventieve maatregelen nemen. Deze aanpak is gegagendeerd voor de commissievergadering AZF van 24 juni as.

Onlangs maakten diverse media -waaronder het Parool op 4 juni 2010- opnieuw melding van een gewelddadige overval op een woning aan de Louvrelaan in Amsterdam West. De overvallers deden zich voor als postbezorger en drongen zo een woning binnen waar een vrouw onder bedreiging van een mes waardevolle spullen werd afgedwongen. ‘Het was niet de eerste keer en waarschijnlijk ook niet de laatste’, zo is te lezen op de website van de Politie Amsterdam-Amstelland. Ook was op de website van de politie te lezen “dat mensen nooit zomaar de voordeur open zouden moeten doen” . “Het moet standaard worden in Nederland dat we de deur eerst op een kier openen. Het klinkt tegennatuurlijk en onbeleefd, maar [is] helaas nodig?”. (www.politie-amsterdam-amstelland.nl 3 juni 2010).

De Pvda-fractie is benieuwd naar de eerste resultaten van deze aanpak, maar maakt zich tevens zorgen over de toon die doorklinkt in de waarschuwing van de politie: zij vraagt zich af of er op die manier niet onevenredig veel verantwoordelijkheid voor het voorkomen van overvallen bij de burgers zelf wordt neergelegd.

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Kan het College zeggen wat de voortgang is in het Plan van Aanpak Overvallen? Welke maatregelen zijn reeds in gang gezet?

2. Zijn er al resultaten van deze aanpak zichtbaar? Zo ja, kunt u ons deze doen toekomen?

3. Kunt u bij die resultaten onderscheid maken naar de verschillende instrumenten die zijn ingezet? (inzet vliegende brigades, persoonsgerichte aanpak, creatieve inzet opsporingsmiddelen, DNA-spray en markering, preventief effect van zwaardere straffen en de hulp van burgers etc.)

4. Heeft het College kennis genomen van de uitspraak van de politie dat “mensen nooit zomaar de voordeur open zouden moeten doen?”. Zo ja, wat vindt het College daarvan?

5. Is het College het met vragenstelster eens dat preventieve maatregelen door de burger zelf genomen weliswaar goed werken maar dat het door dergelijke uitspraken verhoudingsgewijs wel erg veel verantwoordelijkheid voor het voorkomen van overvallen bij de burger zelf komt te liggen?

Het lid van de gemeenteraad,

G.M. van Velzen