19 juli 2024

Voorzitter, penningmeester en algemene bestuursleden gezocht!

Word actief en sluit je aan!

Lijkt het jou leuk om tijd en energie te steken in de PvdA Amsterdam? Heb jij een hart voor de sociaaldemocratie en onze stad? Ben je een aanpakker en neem je graag verantwoordelijkheid? Kandideer je dan voor 30 september voor het bestuur.

Wat doet het bestuur?

Het bestuur van de PvdA Amsterdam bestuurt onze afdeling  die bestaat uit meer dan 5000 leden. Je organiseert zowel inhoudelijke als gezellige activiteiten, werft nieuwe leden en geeft hen en hun ideeën en talenten een plekje in de vereniging. Je draagt bij aan de zichtbaarheid van de partij in de stad door campagne te voeren en draagt er zorg voor dat onze samen opgestelde regels en statuten worden nageleefd. Dit doet het bestuur allemaal in nauwe samenwerking en samenspraak met onderafdelingen uit de stadsdelen, de gemeenteraadsfractie, de wethouders, maar bovenal met de gehele stad. Ook is er de komende tijd een belangrijke rol weggelegd in het verder tot stand brengen van de samenwerking met GroenLinks voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Als jij het leuk vindt om ‘achter de schermen’ onze partij nog leuker, sterker en scherper te maken is dit zeker wat voor jou!

Hoeveel tijd kost dit je?
De tijdsinvestering als bestuurslid verschilt per week en is mede afhankelijk van je rol. Houd er rekening mee dat je enerzijds tijd besteedt aan het uitwerken en uitvoeren van jouw bestuurstaak. Anderzijds wordt verwacht dat je actief deelneemt aan de vereniging en haar activiteiten. Dit betekent dat je in totaal gemiddeld 8 tot 10 uur per week besteedt aan de partij.

Kandideren

Lijkt jou het leuk om je actief in te zetten voor de sociaaldemocratie en progressieve samenwerking in Amsterdam?  Aarzel dan niet en solliciteer! Stuur je CV en een brief met korte motivatie naar de kandidaatstellingscommissie via [email protected] t.a.v. Bestuursverkiezingen voor 30 september. De commissie zal een voordracht doen aan de algemene ledenvergadering van woensdag 27 november 2024.

Twijfel je? Of heb je nog vragen? Dan kan je ook even bellen of mailen met Stephan Antuma (algemeen bestuurslid campagne) via +31612904318 of [email protected] of met Kirsten Meijer (voorzitter kandidaatstellingscommissie afdelingsbestuur) via +31 6 28154384 of [email protected].

Op een eerdere ALV hebben de leden uitgesproken een inclusief en divers bestuur een belangrijke pijler voor de vereniging van de PvdA Amsterdam te vinden. De selectiecommissie zal dit aspect zwaarwegend meenemen in de selectieprocedure.

Welke bestuurstaken komen vrij?
Je kan je kandideren voor één of meerdere van de openstaande vacatures. Hieronder lees je meer over de verschillende vacatures in het bestuur. We werken met een zogenaamde dakpanconstructie. De ene helft van het bestuur blijft nog een jaar zitten, de nieuwe lichting wordt gekozen voor een periode van twee jaar. Hieronder vind je de beschrijving van de bestuursfuncties waarvoor we kandidaten zoeken. In verband met de aanstaande verhuizing van ons zittende algemeen bestuurslid Inhoud zoeken we voor deze positie iemand voor één jaar, zodat de dakpanconstructie intact blijft. Uiteraard kunnen bestuursleden zich opnieuw kandideren na hun termijn.

Vacatures

Alle bestuursleden laten zich leiden door sociaaldemocratische kernwaarden en hebben een groot hart voor de vereniging met al haar leden en vrijwilligers. Zij zijn actief betrokken bij de PvdA Amsterdam en bezoeken activiteiten, staan in contact met leden en politici en doen mee aan de (permanente)campagnes. Samen zorgen we voor een toegankelijke partij die actief is in de stad en overtuigen we Amsterdammers van het belang van kansengelijkheid.

Voorzitter (2 jaar)

Ben jij een verbinder en beschik je over politiek en strategisch inzicht? Heb je een visie op de sociaaldemocratie en de vereniging en kan je het voortouw nemen om samen plannen te ontwikkelen en uit te voeren? Dan is deze rol wellicht iets voor jou!

De afdelingsvoorzitter inspireert de (bestuurs)leden en is het gezicht van onze vereniging.

Taken van de voorzitter zijn het voorzitten van o.a. het bestuur en algemene ledenvergaderingen, interne politieke zaken, afstemming met en monitoring van de fractie, stadsdeelbestuurders en wethouders en contact tussen stad en stadsdelen. De voorzitter voert regulier overleg met de politieke leiding. De voorzitter zet zich in voor een PvdA Amsterdam die enerzijds ruimte biedt aan alle leden en politici om hun sociaaldemocratische idealen te kunnen realiseren en anderzijds ook geïnspireerd en met focus werkt aan de afgesproken doelen, die jaarlijks worden vastgelegd in een werkplan. De voorzitter zal de komende tijd een belangrijke rol vervullen in de verdere totstandkoming van de samenwerking met GroenLinks en zal daarbij de besluiten van de leden van de PvdA tot uitvoering brengen.

Penningmeester (2 jaar)

Ben jij zorgvuldig en hou je van overzicht houden? Ben jij goed met cijfers, heb je gevoel voor fondsenwerving en zoek jij een balans tussen ruimte voor een levendige vereniging en gezonde financiën? Dan is deze rol wellicht iets voor jou!

De penningmeester is verantwoordelijk voor de begroting en de jaarrekening. De penningmeester streeft naar een gezonde financiële situatie voor de PvdA Amsterdam waarbij vooral een goed gevulde campagnekas voor de gemeenteraadverkiezingen van 2026 aandacht behoeft. Daartoe onderneemt de penningmeester actie om inkomsten te genereren, bijvoorbeeld door fondsen te werven onder leden en aanvragen te schrijven voor fondsen binnen de partij.

Algemeen bestuurslid Campagne (2 jaar)

Ben jij een creatief en enthousiasmerend persoon? Ben jij goed in het plannen, organiseren, inspireren van onze vrijwilligers en begeleiden van activiteiten? Dan is deze rol wellicht iets voor jou!

Het algemeen bestuurslid met de portefeuille Campagne heeft als verantwoordelijkheid de coördinatie van de doorlopende campagne, campagnes voor Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026, en afhankelijk van de landelijke politieke ontwikkelingen mogelijk ook de Tweede Kamerverkiezingen. Campagnes worden georganiseerd in nauwe samenwerking met de fractie en de politieke leiding van de PvdA Amsterdam.

Algemeen bestuurslid Scouting & Scholing (2 jaar)

Ben jij inspirerend en graag in contact met mensen? Heb jij ideeën over hoe de partij nieuw talent kan enthousiasmeren en betrekken? Dan is deze rol wellicht iets voor jou!

Het algemeen bestuurslid met de portefeuille Scouting & Scholing is verantwoordelijk voor het scouten, opleiden en werven van politiek en maatschappelijk talent binnen onze partij. Concreet betekent dit leiding geven aan het scouten en het opzetten van verschillende leergangen en het aanmoedigen van (nieuwe) leden om zich te kandideren voor functies in en voor de partij.

Algemeen bestuurslid Inhoud (1 jaar)

Ben jij onderzoekend, vasthoudend en breed geïnteresseerd? Heb jij ideeën over hoe de partij kennis in de samenleving kan aanboren en inhoud kan geven aan speerpunten van de partij? Dan is deze rol wellicht iets voor jou!

Het algemeen bestuurslid met de portefeuille Inhoud heeft als verantwoordelijkheid het organiseren van de inhoudelijke doorontwikkeling van de PvdA Amsterdam op de (middel)lange termijn. Concreet betekent dit hetwerven en aanjagen van inhoudelijke teams die bestaan uit leden en politici die aan de slag gaan met thema’s die wij belangrijk vinden.