3 oktober 2007

Voorstel voor jaar van de mensenrechten

PvdA wil 2009 uitroepen tot Jaar van de mensenrechten, burgerrechten en politieke rechten

De PvdA raadsleden Sabina Gazic en Jesse Bos hebben vandaag een initiatiefvoorstel ingediend om het jaar 2009 uit te roepen tot het Jaar van de mensenrechten, burgerrechten en politieke rechten.

Het College wordt verzocht in het voorjaar 2008 te komen met een plan om in Amsterdam aandacht te besteden aan het jaar van de mensenrechten. De Amsterdammers worden uitgedaagd deze rechten van de mens op een zo origineel mogelijke manier onder de aandacht te brengen. Het beste idee wordt beloond met een geldbedrag van 10.000 euro om het idee ook daadwerkelijk uit te voeren. Alle maatschappelijke organisaties in de stad worden opgeroepen om in dit jaar over de verschillende aspecten van mensenrechten en burgerrechten te discussiëren. “We vinden dat de discussie die gevoerd wordt over de multiculturele samenleving is verzand en mensen meer uit elkaar speelt dan samenbrengt,” vinden raadsleden Bos en Gazic.

Aanleiding is het 60-jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens op 10 december 2008 en de ondertekening 50 jaar geleden van het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten. Deze verdragen kunnen gezien worden als een gezamenlijk kader voor de discussies in het publieke debat over vrijheid van meningsuiting en geloof.
______________________________________________________________
Klik hier voor De Metro waar een stukje verscheen over dit initiatief