8 maart 2007

Visser: 'Teleurgesteld, maar niet gevloerd.'

Peter Visser voerde de afgelopen weken volop campagne. Het heeft niet mogen baten. De PvdA verloor meer dan 7% en werd de tweede partij van Noord Holland met 11 zetels. De VVD werd de grootste.

Dat lijkt me teleurstellend.
Zonder meer. Ik had zelf 12 zetels verwacht. En dan zat ik nog aan de pessimistische kant, dacht ik. Aan de andere kant moet je het ook weer in perspectief zien. Vier jaar terug hadden we een geweldige uitslag gemaakt. En dit is de één na beste uitslag van de laatste vier statenverkiezingen. Zo kun je het ook zien.

The sunny side.
Dat moet je ook willen zien. Maar daarom ben ik wel erg teleurgesteld. De betrokkenheid van de media was natuurlijk ver te zoeken. Het is geen populaire verkiezingen, die van de provinciale staten. Daardoor was de opkomst ook laag. Toch moet je ook constateren dat de opkomst hoger was dan vier jaar terug. Wat dit allemaal duidelijk maakt, is wel dat we verkiezingen moeten combineren. Dat doen ze in België ook. Drie of vier verkiezingen op één dag.

Wat ga je nu doen?
Vanavond hebben we fractievergadering. En ik begreep dat de VVD morgen al wil beginnen met onderhandelingen. Zij zijn de grootste geworden en dus bij hen ligt het voortouw. We moeten nu de strategie bepalen, want we willen wel graag gedeputeerden leveren aan het nieuwe Noordhollandse college.

Hoe is je relatie met Ton Hooijmaijers (VVD)?
Die is heel goed. De laatste vier jaar hebben wij vanuit de oppositie heel prettig samengewerkt. Ik zie dan ook weinig obstakels voor een coalitievorming. Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen.

Welke coalitiemogelijkheden zie je?
Alles is mogelijk. Het lijkt me dat je van boven naar beneden werkt. Wij zijn de tweede partij geworden. En dus een serieuze gesprekspartner. Maar dat zullen we allemaal nog wel zien. Daar is het nu wat vroeg voor.

Conclusie?
Teleurgesteld, maar niet gevloerd. We wilden de grootste worden. Dat is niet gelukt. Maar ons tweede doel: deelname aan het college zit er nog wel in.