22 november 2006

Vijfduizend extra woningen in Amsterdam Zuidoost

Bij stedelijke ontwikkeling moet ik denken aan een internationale leergang die ik vorig jaar samen met de universiteit van Amsterdam heb mogen organiseren. Het thema was ‘regionalisering van de verstedelijking’. Het is goed ons te realiseren dat Zuidoost in het hart ligt van de meest dynamische regio van Nederland, de noordelijke Randstad of terwijl de Noordvleugel is een regio die ook het meest bijdraagt aan het bruto nationaal product, kortom hier wordt het meeste geld verdiend. Dit brengt nieuwe kansen maar ook nieuwe opgaven met zich mee.

De verstedelijking in de regio concentreert zich met name op de as Schiphol- Amsterdam en Almere. De Noordvleugel staat voor de enorme opgave om tot 2030 150.000 woningen te realiseren. Het Rijk, de regio en gemeente hebben er voor gekozen om zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij bestaande infrastructuur. Daarom zit er bij de opgave een aanzienlijke binnenstedelijke opgave. Hierdoor kunnen we ondermeer de unieke stedenbouwkundige structuur van Amsterdam met zijn scheggen en lobben behouden, kunnen we het openbaar vervoer efficiënter benutten en kunnen we t.o.v. andere verstedelijkingsmodellen de groei van het aantal autokilometers beperken. Dit model scoort het beste om de klimaatdoelstellingen te realiseren. Als je bijvoorbeeld ervoor kiest om de scheggen vol te bouwen genereert dat enorm meer asfalt en die woningen zijn veel lastiger te bedienen met o.v.. Kortom we hebben met zijn allen heel bewust voor dit verstedelijkingsmodel gekozen.

Voor Amsterdam Zuidoost betekent dit dat er tussen 2010 en 2020 5000 extra woningen moeten worden gerealiseerd. Dit is 3,3% van de totale opgave en dat is voor een stad van 90.000 inwoners die in het hart van deze hoog dynamische regionale verstedelijking geen onredelijk hoge bijdrage. Het kan erger als de infrastructuur naar Almere niet wordt aangelegd dan zullen daar geen 50.000 woningen worden gebouwd en neemt de verstedelijkingsdruk op zuidoost enorm toe.

Om een belangrijk deel van de extra opgave te realiseren is de Gaasperdammerwegzone erg belangrijk. De structuurvisie vermeldt dat een eerste berekening aangeeft dat in er ruimte is voor 1000 a 1500 woningen indien de Gaasperdammerweg verdiept en overkluisd wordt aangelegd. De vorige keer dat we in de commissie over de Gaasperdammeweg spraken zag het er nog goed uit. Er was geen draagvlak voor de peperdure verbindingsvariant van 4,5 miljard euro die niet eens wat die beloofd nl. de natuur sparen. Toen er geen draagvlak bleek te zijn voor die variant heeft dit CDA en VVD kabinet gezegd als wij onze zin niet krijgen dan krijgt de regio met de Amsterdamse variant ook haar zin niet en heeft vervolgens de besluitvorming in 2 delen. met dit besluit laat de landelijke CDA en VVD de inwoners in de kou staan. Hofstra van de VVD heeft al gezegd dat Rijkswaterstaat geen eurocent mag bijdrage aan een evenwichtige stedelijke ontwikkeling in zuidoost. Zeer bedreigende uitspraak, dit bekent niet alleen verbreding van de Gaasperdammerweg zonder verdieping en overkluizing (enorme toename van de overlast), maar bovendien geen ruimte voor 1000 a 1500 woningen, daar zullen we dus een andere plek voor moeten zoeken.

Alleen met de PvdA is er een evenwichtige verdeling mogelijk van de regionale opgave. De PvdA heeft zich uitgesproken voor snelle ontwikkeling van verbindingen naar Almere inclusief een verdiepte en overkluisde Gaasperdammerweg. Bovendien zullen wij de vasthouden aan ons standpunt dat de extra woningbouw opgave vooral in de buurt van openbaar vervoer gerealiseerd dient te worden. zo wil de PvdA zoveel mogelijk het mooie groen en milieu ook op langere termijn veilig stellen.