22 januari 2009

Verslag van de Gemeenteraad van 22 januari 2009

Wat doet de PvdA in de Gemeenteraad? Lees het in dit raadsverslag over de inbreng van de PvdA in de raadsvergadering van 22 januari 2009, door Sabina Gazic. Dit keer over de Amsterdamse Aanpak, nazorg aan de (ex-) gederineerde vrouwen en Mooi Amsterdam, prachtstad voor eens en altijd, Anti-speculatie beding en splitsing verkoop woningen, en Beter wonen voor ouderen in Amsterdam.

In deze raadsvergadering worden 5 initiatieven van de PvdA raadsleden besproken: De Amsterdamse Aanpak, van Jesse Bos en Manon van der Garde, nazorg aan de (ex-) gedetineerde vrouwen van Peggy Burke en Mooi Amsterdam, prachtstad voor eens en altijd van Hetti Willemse en Michiel Mulder, Anti-speculatie beding en splitsing verkoop woningen van Hetti Willemse en Maarten van der Meer van GroenLinks en Beter wonen voor ouderen in Amsterdam van Hetti Willemse en Jesse Bos.

De Amsterdamse Aanpak
In hun notitie “De Amsterdamse Aanpak” vroegen Jesse Bos en Manon van der Garde een integrale stedelijke aanpak en één heldere stedelijke visie geven in het regisseren en structureren van hulpverleningsprocessen in het heel sociale domein in Amsterdam. Het college in hun preadvies zegt dat de effectiviteit van voorzieningen in het sociale domein tekort schiet en dat deze notitie wordt gezien als een bouwsteen voor het proces van herbezinning, en een steun in de rug met elementen die het kunnen versterken en daar is PvdA fractie blij om.

Toch vraagt Jesse Bos in haar bijdrage aandacht voor een systeem waar mensen ondersteund worden om zo veel mogelijk zelf de regie in handen te houden, waar ze zelf op zoek gaan naar laagdrempelige oplossingen dicht bij huis, voor je de professional het hele probleem laat overnemen en dringt bij de wethouder er op aan om nog dit jaar met een uitwerking van dit voorstel terug te komen. Wethouder Ossel belooft dat.

Nazorg aan de (ex-) gedetineerde vrouwen
In 2007 heeft Peggy Burke een notitie geschreven over (ex-) gedetineerde vrouwen en twee moties ingediend waarin ze vraagt meer aandacht en vooral betere nazorg aan de (ex-)
gedetineerden en (ex-) gedetineerde moeders en kinderen. In deze vergadering
kwam het college met de pre-adviezen op de notitie en de moties. Hierin stond een uitleg van wat gemeente al doet en werden de aanbevelingen van Peggy opgevolgd. Er is al het hoognodige in werking gezet, maar er zijn nog een paar aanpassingen mogelijk. Daarover diende Peggy Burke een motie in die vraagt dat ex-gedetineerden gebruik kunnen maken van een lening voor inrichtingskosten, waarbij het restant bedrag bij tijdige aflossing en goed gedrag na een jaar wordt kwijtgescholden (deze regeling geldt nu al voor dak-en thuislozen). Deze motie is met algemene stemmen aanvaard is.

Mooi Amsterdam, prachtstad voor eens en altijd
“Wij moeten nieuwe monumenten voor de generaties na ons achterlaten!”, is eigenlijk kern van de notitie die Hetti Willemse en Michiel Mulder een jaar geleden hebben ingediend om aandacht te vragen voor kwaliteit, continuïteit en schoonheid van de stedenbouw in Amsterdam. Het college in haar preadvies op deze notitie onderschrijft grotendeels dit doel. Andere partijen complimenteerden ons dat we de discussie hebben losgemaakt en dat er nu een stuk ligt dat verder ingevoerd gaat worden en basis is voor structuurplan.

Toch vragen Hetti Willemse en Michiel Mulder tweetal aanpassingen. In eerste motie wordt van het college gevraagd om met een notitie te komen over hoe wisselwerking tussen fysiek en sociaal bij de uitwerking van de stedenbouwkundige plannen bevorderd kan worden. Tweede motie verzoekt het college om in Stedenbouwkundig Programma van Eisen op te nemen hoe de sociale ontmoeting in het ontwerp van de openbare ruimte gestimuleerd en mogelijk gemaakt kan worden.

Alle partijen ondertekende de moties en werden ze ook unaniem door de raad aangenomen.

Anti-speculatie beding en splitsing verkoop woningen
Hetti Willemse van PvdA en Maarten van der Meer van GroenLinks vroegen in een raadsnotitie aandacht voor ongewenste praktijken bij verkoop van woningen. Het college in haar reactie somt alle maatregelen op die ze al doen om speculatie op de woningmarkt tegen te gaan. En dat is veel, mede dankzij deze notitie. PvdA en GroenLinks vindt het jammer dat de maatregel om splisingsvergunning op naam te zetten en zo doorverkoop van voormalige sociale woningen voor veel hogere prijs in te perken, juridisch onhaalbaar bleek.

Beter wonen voor ouderen in Amsterdam
“Zo lang als mogelijk in een eigen huis kunnen blijven wonen, kunnen blijven mee doen en participeren in de samenleving.”, is de kern van de notitie die Hetti Willemse en Jesse Bos namens de PvdA hebben ingediend en waarop nu reactie van het college is gekomen. De notitie onderstreept verder belang van goede voorzieningen en inrichting in de wijk. Ook preventie, het voorkomen en/of uitstellen van afhankelijk zijn van anderen en daardoor betaalde krachten moeten inschakelen maakt onderdeel van het voostel. Een van de maatregelen die dit mogelijk zal maken is het loskoppelen van de woon en de zorg component in de AWBZ en de wethouder heeft toegezegd dat ze hiervoor bij het rijk zou pleiten.

Ze hebben ook 2 moties op het preadvies ingediend.
– Eerste motie vraagt het college om vernieuwende initiatieven in Amsterdam de komende twee jaar mogelijk te maken.
– Tweede motie verzoekt het college om onderzoek te verrichten naar aanpassing van het eisenpakket (incl. het aantal m2) gekoppeld aan voor ouderen geschikte woningen, daarbij de wensen en behoeften van ouderen te betrekken, alsook daarbij te betrekken meer flexibiliteit in de eisenpakketten in relatie tot de wensen van de toekomstige oudere.