19 oktober 2006

Verslag van de Gemeenteraad van 18 oktober

Raadsverslag nr.41 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Mondelinge vragen
Er waren diverse mondelinge vragen aan het college in het vragenuur. Het ging onder meer om de actie van krakers in de Leidsestraat, de drukte in de metro ringlijn en de A6-A9 discussie.

De PvdA-fractie stelde samen met de SP en GroenLinks vragen over het doorzetten door het kabinet van de huurplannen van voormalig minister Dekker. Dit ondanks het feit dat er sprake is van een controversieel plan en verkiezingen over dik een maand. Hans Bakker van de SP vroeg mede namens de andere fracties of de wethouder nogmaals per brief aan de nieuwe minister, de heer Winsemius, en de Kamer kenbaar zou willen maken dat Amsterdam geen behoefte aan de huurliberalisatieplannen heeft. Wethouder Tjeerd Herrema stele vast dat door de talloze aanpassingen van de voorstellen inmiddels een ‘poldergedrocht’ is ontstaan. De wethouder zegde toe opnieuw een brief te sturen om duidelijk te maken dat Amsterdam tegen de huurliberalisatieplannen is.

Interpellatie subsidies Zuidoost
De SP-fractie stelde een aantal vragen aan het college over wat er sinds het artikel over de wijze van omgaan met subsidies in stadsdeel Zuidoost is ondernomen door het college.

De burgemeester begon zijn antwoord met de woorden dat hij bij het lezen van het artikel dacht ‘als er iets van waar is, hebben we een probleem’. Toch wilde hij voor het doen van verdere uitspraken eerst precies weten wat er aan de hand is. Hij zei niet in de val te willen trappen waarin de SP volgens de burgemeester lijkt te trappen door nu al – op basis van het artikel in de krant – conclusies te trekken. ‘Er komt een onderzoek onder mijn verantwoordelijkheid en onder mijn leiding naar Zuidoost’, zei de burgemeester. ‘Uw oordeel er is stront aan de knikker is uw oordeel en (nog) niet het mijne’. De burgemeester herhaalde eerst het onderzoek af te willen wachten voordat hij toe is aan het trekken van conclusies. Ook de Rekenkamer zal op verzoek van het stadsdeel zelf mogelijk een onderzoek gaan doen.

Manon van der Garde stelde namens de PvdA vast dat zeer serieus gereageerd is op het artikel, wat inderdaad het imago van de politiek als geheel kan schaden. Er is direct een onderzoek ingesteld door de burgemeester, er is een verzoek van Zuidoost aan de Rekenkamer en er is een onderzoek wat door het landelijke bestuur van de PvdA zal worden ingesteld naar de gang van zaken in Zuidoost. Zij plaatste tot slot een kanttekening bij de door de SP reeds getrokken conclusie dat er stront aan de knikker is. ‘De conclusie van de SP wil ik in afwachting van de onderzoeken iets nuanceren: Er zou stront aan de knikker kunnen zijn en daarom willen we dat het tot op de bodem uitgezocht wordt.’

Interpellatie illegalen in prestatiecontract politie
GroenLinks gaf in de eerste termijn aan vertrouwen te hebben in de uitspraken van de burgemeester, maar wel bezwaar te hebben tegen een koppeling tussen een geldbedrag en het aantal te arresteren illegalen. Fractieleider Sargentini gaf ook aan dat ze de woorden die ze in de commissievergadering had gebruikt beter niet in de mond had kunnen nemen.

Burgemeester Cohen antwoordde dat hij er moeite mee heeft om delen van het beleid die je niet bevallen en afkomstig zijn uit Den Haag niet uit te voeren. Ook legde hij nog eens uit dat er in een eerder prestatieconvenant al afspraken waren gemaakt over de taak die verband houdt met het aanpakken van illegaliteit. Het convenant is een totaalpakket en wat de korpsbeheerders betreft zijn er ook geen principiële bezwaren. De betreffende taak is onderdeel van het politiewerk en dat moet je dus uitvoeren.

PvdA-fractievoorzitter Manon van der Garde begon haar bijdrage aan het debat met aan te geven dat de PvdA-fractie de voortzetting van het de bestaande werkwijze in de praktijk van de politie in Amsterdam steunt en ook erg veel waarde hecht aan de kraakheldere toezeggingen van de burgemeester. Desondanks worstelt de PvdA ook zeer met het prestatieconvenant, met name op dit punt. De koppeling tussen een geldbedrag en een aantal op te pakken illegalen vindt de PvdA niet goed. Belangrijk voor de PvdA is ook het door het Rijk niet goed geregelde terugkeerbeleid. Dat leidt op tal van plekken en in tal van gevallen tot schrijnende situaties.

GroenLinks diende een motie in die zich uitspreekt tegen het beleid van het huidige kabinet om premies te verstrekken voor het arresteren van illegale vreemdelingen en tegelijk vraagt de motie de kwestie nogmaals aan de orde te stellen bij de opvolger van de huidige minister en aan te dringen op bijstelling van de convenanten.

Manon van der Garde gaf aan het einde van het debat nogmaals aan dat dit punt voor de PvdA-fractie moeilijk ligt. Zij benadrukte de uitvoering van het bestaande politiebeleid en de kraakheldere toezeggingen van de burgemeester voluit te steunen. Het gezag van Cohen en het vertrouwen in de burgemeester staan buiten kijf. De PvdA-fractie steunde vervolgens de motie, aangezien de twee beslispunten niets afdoen aan de kracht van de toezeggingen van Cohen en de noodzaak om los van een prestatiecontract illegale vreemdelingen die bijvoorbeeld de openbare orde verstoren en criminele activiteiten ontplooien aan te pakken.

Interpellatie uitspraken wethouder Aboutaleb
De fracties van de VVD en het CDA hadden behoefte aan opheldering van de wethouder over zijn uitspraken over de intentie van minister Verdonk op de dag van de moord op Theo van Gogh. Wethouder Aboutaleb reageerde uitgebreid op de vele vragen uit de gemeenteraad. Hij zei onder meer dat hij de afgelopen dagen een leerproces had doorgemaakt en dat het hem zeer spijt als zijn woorden zijn opgevat als een aantasting van de integriteit van minister Verdonk.

Manon van der Garde nam afstand van het 1 op 1 koppelen van het succesvolle beleid van onder meer Cohen en Aboutaleb rond het thema ‘De boel bij elkaar houden’ aan de manier waarop er nu over de uitspraken van Aboutaleb wordt geoordeeld. De context waarin de opmerkingen werden gemaakt is volgens Van der Garde wel degelijk van belang, maar daarover wilde met name het CDA het debat niet voeren.

Aan het einde van het debat reageerde burgemeester Cohen nog op een aantal vragen en gemaakte opmerkingen en zei hij te hebben beluisterd dat de heer Aboutaleb inderdaad geleerd heeft van wat er gebeurd is en hij meende ook te hebben gehoord dat als de wethouder had geweten wat het gevolg zou zijn geweest van zijn uitspraken hij daar anders mee was omgegaan. CDA, VVD en ook de andere partijen accepteerden uiteindelijk deze uitleg.

Diefstal gehandicaptenparkeerkaarten
Het door het college overgenomen initiatief van de raadsleden Flos en Van der Burg om de diefstal en handel in gehandicaptenparkeerkaarten aan te pakken werd unaniem door de raad gesteund. Mirjam Bergervoet sloot zich namens de PvdA-fractie aan bij de woorden van de heer Flos die sprak over een kwetsbare groep die veelal zeer afhankelijk is van het vervoermiddel waarvoor de vergunning die zeer gewild is bij criminelen geldt. Bergervoet complimenteerde de heer Flos verder met zijn initiatief. Wethouder Herrema had ook complimenten, maar voegde er aan toe het eigenlijk wel heel erg te vinden dat we hier nu een oplossing voor moeten vinden. ‘Het is toch te gek voor woorden dat mensen die vergunningen van deze kwetsbare groep stelen en verhandelen.’

Verkoop theater Bellevue
Anne Graumans memoreerde kort de roemrijke geschiedenis van het gebouw waarin theater Bellevue gevestigd is. Daarna ging ze in op het voorstel tot verkoop van het pand waar Bellevue in zit aan de Van den Ende Foundation, die ook de naastgelegen theaters zal gaan exploiteren. ‘Een nieuwe huisbaas brengt uiteraard onzekerheid met zich mee, maar de nieuwe huisbaas is zeer geïnteresseerd in theater programmering en zal ook zelf gaan programmeren in het naastgelegen pand.’ De e
ventuele bedreigingen zijn met de gemaakte afspraken, waaronder een huurcontract voor minimaal tien jaar, volgens Graumans beheersbaar gemaakt. Ook benadrukte de PvdA-woordvoerder dat het bestuur van Bellevue eveneens vertrouwen heeft in de samenwerking. Alles afwegende kon de PvdA instemmen met verkoop van het gebouw. Voor de PvdA is de programmering uiteindelijk belangrijker dan (het eigendom van) de gebouwen waarin de programmering is ondergebracht. Het staat buiten kijf dat de huidige programmering van groot belang is voor de stad en zeer in trek. Graumans heeft er alle vertouwen in dat deze programmering zich zal blijven bewijzen.

• Klik hier voor de bijdrage van Anne Graumans in deze.