13 februari 2009

Verslag van de Gemeenteraad van 11 februari 2009

Lees meer over de PvdA in de Gemeenteraad van 11 februari 2009. Een verslag.

WOZ
D66 heeft in Binnenlands Bestuur gelezen dat er een golf van bezwaarschriften te verwachten valt aangaande de WOZ-waarde. Wethouder Asscher geeft aan dat huiseigenaren zes weken de tijd hebben om bezwaar te maken en dat deze termijn nog niet verstreken is. Hij zegt de gemeenteraad toe ze te zijner tijd te informeren.

Inburgering
De SP en VVD hebben een interpellatie over de inburgering in Amsterdam. Beide partijen maken zich zorgen over de kosten van inburgeringstrajecten en het aantal inburgeraars die een traject volgen. De zorg komt onder andere voort uit het feit dat de uitgesproken wens van de gemeenteraad om in 2008 15.000 Amsterdammers een inburgeringstraject te laten volgen, niet gehaald wordt. Ook werd in een uitzending van NOVA (29 januari) gesteld dat de trajecten in Amsterdam gemiddeld 12.000 euro kosten en daarmee twee keer zoveel kosten als in sommige andere gemeenten. PvdA woordvoerder Yman Mahrach benadrukt dat ook zij een verbetering van de kwaliteit van de trajecten, het efficiënter en effectiever werken en het bestrijden van onnodige hoge kosten nastreeft. Het gaat er om de Amsterdamse inburgeraar zo goed mogelijk te bedienen. Zij stelt voor een expertmeeting te organiseren om meer inzicht te krijgen in de problemen en de kosten. Asscher kondigt aan een vergelijkend onderzoek te starten naar de kosten van de inburgeringstrajecten. De motie van VVD en SP om voor 1 april een nieuw plan voor de inrichting van de inburgering te presenteren, wordt verworpen. Het college zal voordat er een nieuwe aanbestedingsronde komt, een meerjarenplan participatie presenteren.

1012
Lodewijk Asscher en Job Cohen benadrukken in reactie op de interpellatie van de VVD over 1012, dat het hele project zich in de inspraak- en voorstelronde bevindt en dat de invloed van de raad op de besluitvorming over 1012 juist is verruimd. De voorbereidingen zijn gericht op het ruimte geven aan de Raad om een afgewogen besluit te nemen. PvdA-fractievoorzitter Manon van de Garde bevestigt de steun aan de herstructurering van 1012 en geeft aan het belangrijk te vinden dat er binnen en buiten de Raad voldoende draagvlak moet zijn en de Raad wordt meegenomen in de besluiten. Cohen voegt daaraan toe dat met de Raad intensief overleg is en dat er geen onomkeerbare besluiten worden genomen.

Meester Visserplein
Mocht er ooit een prijsvraag komen het lelijkste plein van Nederland te ontwerpen, dan biedt het Mr. Visserplein genoeg inspiratie, aldus Myriam Bergervoet, PvdA-woordvoerder verkeer en vervoer. Bovendien is het een gevaarlijk plein en gebeuren er veel ongelukken. Zaak dus om de aanpassing van het Mr. Visserplein met spoed aan te pakken. Het plein moet veel autoverkeer verwerken en krijgt daarom 2 x 2 rijstroken. De PvdA benadrukt dat over een aantal jaren moet worden bekeken of dit kan worden terug gebracht naar 2 x 1 rijstrook. De PvdA dient samen met GroenLinks en de SP een motie in om bij de inrichting van de Weesperstraat al wel uit te gaan van twee maal één rijstrook, zoals ook afgesproken in het masterplan Wibautas. Deze motie wordt aangenomen.

Short stay
Klik hier voor een verslag over dit onderwerp in een ander bericht op deze site.

Financiële prikkels bouwproductie
Het bouwen van woningen heeft last van de economische crisis en stagneert op dit moment. Het College voert hier beleid op via de grondprijzen en de gronduitgifte. Zo is de grondprijs in 2008 niet verhoogd. Een andere methode is het inbouwen van prijsprikkels om de woningbouw te stimuleren. Op zich heeft dit weinig te maken met de kredietcrisis, maar veeleer met het braak laten liggen van bouwkavels. Een progressief systeem van de reserveringsvergoeding is hierop het antwoord van het College. Hoe langer de kavel braak ligt, hoe hoger de reserveringsvergoeding die de ontwikkelaar moet betalen. De PvdA dient samen met de VVD en het CDA een motie in om eerst nader te onderzoeken welke effecten dit progressieve tarief heeft op de bouwproductie. Wanneer wordt het ingezet en in welke context. Het kan namelijk leiden tot een verslechtering van de relatie met marktpartijen vooral ten tijde van de kredietcrisis. Het laatste wat gewenst is, is een afname van de bouwproductie. De motie wordt aangenomen evenals een motie om meer grote rolstoelwoningen te realiseren.

Inhuur externen
De PvdA vindt dat de gemeente als werkgever te veel uitzendkrachten inhuurt en te veel externe advies en onderzoeksbureaus inschakelt. Het bedrag dat hiermee gemoeid is, stijgt ook weer in 2008. Dit leidt tot een hoge kostenpost, te weten 94 miljoen euro per jaar. Woordvoerder Michiel Mulder pleit voor een duidelijke raming vooraf en voor het aantal uitzendkrachten tot een minimum te beperken en legt dit vast in een motie.

Plan Voorrang voor een Gezonde Stad
PvdA woordvoerster Myriam Bergervoet is tevreden over de voortgang met betrekking tot de uitvoering van het plan Voorrang voor een Gezonde Stad. Dit is een pakket aan maatregelen om de Amsterdamse luchtkwaliteit te verbeteren. Bergervoet: "Het openbaar vervoer als alternatief voor de auto vraagt voortdurende aandacht".

Veiligheid in de buurt
Burgemeester Cohen complimenteert de PvdA met dit initiatiefvoorstel om overlast door criminaliteit terug te dringen en om jongeren beter te begeleiden. PvdA-fractievoorzitter Manon van der Garde, opsteller van het voorstel: "Het bestrijden van overlast in wat voor zin dan ook, of het nu drugspanden zijn of jongeren, moet continu op de agenda blijven. Tegelijkertijd moet er ook aandacht blijven voor preventieve maatregelen." Zie ook stadsreclasering in Amsterdam

Hieronder staan de door de PvdA tijdens deze raadsvergadering ingediende moties.