6 juli 2009

Verslag van de gemeenteraad van 1 en 2 juli 2009

Voorjaarsnota
In de raadsvergadering van woensdag 01 juli en donderdag 02 juli behandelt de gemeenteraad de door het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) ingediende Voorjaarsnota 2009. Voor de inwoners van Amsterdam is deze nota belangrijk omdat zij precies kunnen zien waaraan de gemeente hun gemeenschapsgeld dit jaar besteedt. Lees hier wat Michiel Mulder, financieel woordvoerder van de PvdA over de voorstellen van het college van B&W vindt.

Noord-Zuidlijn
Na de verzakking van de Wevershuisjes en het aftreden van Tjeerd Herrema (PvdA) als wethouder Verkeer en vervoer, heeft raad besloten om pas op de plaats te maken met het werken aan de Noord-Zuidlijn. De raad heeft commissie Veerman ingesteld om een advies te geven of – en zo ja onder welke voorwarden – we door moeten gaan met het Noord-Zuidlijn. Zijn advies is: doorgaan, alleen het zal weer meer kosten. Hij heeft ook een aantal aanbevelingen gedaan en het college heeft ze overgenomen.

Namens de PvdA-fractie zei Myriam Bergervoet dat de PvdA het college steunt in haar beslissing om met get bouwen van Noord-Zuidlijn door te gaan. Ze vroeg in een motie het college om in contact te treden met de hogere overheden om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een aanvullende bijdrage. Ze pleite ervoor dat er op Vijzelgracht een beschutte tramhalte terugkomt zoals dat bewoners om vroegen.

Ze bedankte ook de SP fractie dat ze met een alternatief zijn gekomen – namelijk een bovengrondse metro – maar bij nader inzien bleekt het toch niet echt een alternatief. Lees meer hier >>

De Wallen
De strategienota Hart van Amsterdam, het coalitieproject 1012, lag vandaag voor in de gemeenteraad. Deze nota zag in 2007 het licht. De strategienota is uitvoerig besproken met betrokken partijen, bewoners, ondernemers en organisaties. Doel van de nota is om misstanden aan te pakken, om 1012 terug te veroveren voor de stad en criminaliteit te verminderen. Ook wil het college de economische structuur van dit gebied verbreden en versterken. Raadslid Frank de Wolf sprak namens de PvdA zijn complimenten uit voor de plannen van het college. Lees meer hier >>

Zuid As
Ook de Zuidas stond op de agenda: het uitvoeringsbesluit van Ravel. Dit betekent dat op hoofdlijnen invulling wordt gegeven aan dit deelplan ten zuiden van de A10 en ten oosten van het ABN-AMRO kantoor. Onder andere voetbalcub AFC is hier gevestigd.

De PvdA maakte zich samen met GroenLinks sterk voor bredere fietspaden langs de Beethovenlaan en een vrijliggende fietsroute van oost naar west. Dit past in ons idee van de maaiveldstad: een stad zonder opstakels, waar het voor iedereen fijn toeven is, juist ook voor de fietser.

Deze maaiveldstad moet ook mooi zijn: daarom hebben we de wethouder gevraagd om een beeldkwaliteitsplan voor de hele Zuidas. Dat is ook van belang voor de stedenbouwkundige uitwerking van de afzonderlijke deelgebieden.
Tevens hebben we erop aangedrongen dat met AFC goede afspraken worden gemaakt, mochten plannen rondom de dokvorming wijzigen. De Zuidas moet in de optiek van de PvdA namelijk een gemengd woon- werk-, en recreatiegebied zijn. Daar hoort een voetbalclub als AFC bij.’

Jongeren en Studentenhuisvestig
“In de commissiebespreking is unaniem vastgesteld dat de resultaten van de beleidsafspraken en moties zeer teleurstellend zijn. In drie jaar tijd is slechts 45% van het vierjarige programma gerealiseerd.”, zei Sonja Hauet tijdens de bespreking van agendapunt over Jongeren- en Studentenhuisvesting. Maar, zei ze verder, het is vooral van belang te zoeken naar oplossingen om op korte termijn tot meer en betere woningen voor studenten te komen en heeft daarover vier moties ingediend:

– De eerste gaat over studentenhuisvesting in krachtwijken die in ruil voor vrijwilligerswerk als huiswerkbegeleiding, taallessen, begeleiding van sportactiviteiten via Ymere gratis huisvesting krijgen.

– De tweede roept het college op om de mogelijkheden te onderzoek of een deel van onverkoopbare koopwoningen omgezet kunnen worden in tijdelijke huurwoningen voor jongeren en studenten.

– Derde pleit voor een verhoging van de aantal woningen voor jongeren en studenten met name in wijken waar dit sort woningen niet op een andere manier kan worden gerealiseerd.

– De laatste vraagt dat de nieuwe afspraken over bevoegdheden en taakverdeling met de zeven nieuwe stadsdelen gemaakt moeten worden en de regie voor het realiseren van jongeren- en studentenhuisvesting bij de centrale stad onder te brengen.