31 december 2009

Verkeer in amsterdam veel veiliger

De regio Amsterdam stevent af op een historisch verkeersveilig jaar! Tenzij er de laatste twee maanden absurde ongelukken zijn gebeurd met talloze slachtoffers, gaat 2009 de boeken in als het jaar met de minste brokken.

Voorlopige cijfers van Rijkswaterstaat over de eerste tien maanden vertonen spectaculaire dalingen ten opzichte van vorig jaar. Het totaal aantal letselongevallen in de regio bedroeg 868, tegen 1459 in 2008, maar men benadrukt dat de aantallen nog bijgesteld kunnen worden. Er vielen negen doden en dat waren er vijf minder dan het jaar ervoor. Nog eens 227 mensen moesten worden opgenomen in het ziekenhuis, maar dat waren er wel 140 minder dan vorig jaar. Opzienbarende verschillen dus en die worden nog opmerkelijker als naar het verdere verleden wordt gekeken. In 2006 vielen er bijvoorbeeld nog 22 doden in de regio en in 2002 waren dat er zelfs nog 33.

Bestuderen
Verkeerswethouder Hans Gerson reageert blij op de recente cijfers. „Natuurlijk moeten we ze nog wel zorgvuldig bestuderen en kijken of we met een trend te maken hebben, maar vooralsnog mogen we hier erg tevreden mee zijn. Dat er veel minder slachtoffers zijn gevallen is natuurlijk het doel van alle maatregelen die je treft, dus het is een duidelijke aansporing voor de gemeente om door te gaan op de ingeslagen weg. Maar ondanks alle positieve cijfers moeten we ervan doordrongen zijn dat elke dode in het verkeer er één te veel is. Wat dat betreft hebben we nog veel werk te verzetten…”

De daling van het aantal slachtoffers is onder meer het gevolg van een reeks maatregelen die de gemeente het afgelopen jaar nam. Zo zijn er tientallen gevaarlijke kruispunten aangepakt en verkeerslichten aangepast, zodat fietsers eerder weg kunnen rijden dan het overige verkeer. Verder zijn er zestig wachttijdmelders geplaatst, waardoor er minder door rood wordt gereden, en liggen er inmiddels 25 voorsorteerplaatsen voor fietsers. Op gevaarlijke kruispunten zijn in totaal 135 spiegels geplaatst zodat auto’s en vrachtwagens beter zicht hebben op de fietsers in hun dode hoek. Op dit moment ligt er bovendien 400 kilometer vrij fietspad in Amsterdam en wordt er gewerkt aan voorkeursroutes voor vrachtverkeer, waardoor wordt voorkomen dat truckers onnodige kilometers maken en te veel door woonwijken rijden.

Dit artikel verscheen eerder in de Telegraaf
auteurs: Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries