2 september 2009

Veiligheid voor ondernemers

Vandaag werd bekend dat kleine ondernemers voortaan subsidie kunnen krijgen als ze hun bedrijf beter bestand maken tegen criminaliteit. Een proef in Rotterdam, Deventer en Utrecht krijgt landelijk navolging. Ondernemers kunnen sinds dinsdag in het hele land subsidie krijgen voor adviezen en maatregelen.

In januari 2008 nam de gemeenteraad van Amsterdam een amendement van de PvdA raadsleden Michiel Mulder en Derya Kaplan aan dat tot meer veiligheid moest leiden voor ondernemers in Amsterdam. Amsterdamse ondernemers kunnen sindsdien een beroep op kunnen doen op een subsidieregeling om maatregelen te nemen voor beveiliging. 50% van de kosten wordt door de gemeente vergoed.

Bij de proef bleken de ondernemers vooral behoefte te hebben aan ondersteuning op het gebied van training, camerasystemen, afroomkluizen en detectoren van vals geld. Ondernemers kunnen vanaf nu een expert hun bedrijf laten doorlichten op gaten in de beveiliging. Aan de hand van een dergelijke scan kunnen zij maatregelen treffen. Net als in Amsterdam wordt de helft van de kosten vergoed.

Vorig jaar werden bij kleine ondernemers, met minder dan tien werknemers, ongeveer 1,2 miljoen diefstallen gepleegd.