8 maart 2008

Van de Zijlijn

Armoede en andere ellende

Wanneer is Hofgeest eigenlijk opgeknapt? Toen ik er voor ’t laatst kwam was het een afgetrapte bende, als de PvdA op 6 maart vergadert ziet het gebouwtje er van binnen plezierig uit. Opnieuw ingericht, fris opgeschilderd. Hopelijk blijft het zo. Er is een theorie over samenhang tussen omgeving en gedrag: waar het er leuk uitziet gedragen mensen zich beter dan in een rommeltje. Zou dat in Zuidoost ook opgaan? Tijdens die PvdA-bijeenkomst in ieder geval wel. Het werd een ontspannen avond en er was geen onvertogen woord te horen.
Op de PvdA-avond spreekt dagelijks bestuurder Jude Kehla over het armoedebeleid in Zuidoost. Over mensen zonder werk die in de schulden raken, vrouwen van wie de man er vandoor is gegaan en die thuis met de kinderen zitten. Soms dreigt werkloosheid een manier van leven te worden, die aan de kinderen wordt doorgegeven. Altijd afhankelijk van een uitkering, nooit trots op eigen verdiensten. Om dat te voorkomen is het essentieel dat mensen worden opgenomen in het arbeidsproces. Maar ook als dat niet lukt vereist solidariteit dat zij in ieder geval een dak boven het hoofd hebben. Toch worden jaarlijks honderden gezinnen jaarlijks op straat gezet. Kehla vertelt, zichtbaar trots, hoe het hem gelukt is een afspraak te maken met woningcorporatie Rochdale om huisuitzettingen wegens huurschuld te voorkomen: Een gezin wordt na twee maanden huurschuld niet op straat gezet, maar geholpen de financiële huishouding op orde te krijgen. Bij deze aanpak hebben zich inmiddels andere wooncorporaties in Zuidoost aangesloten, terwijl die ook in andere stadsdelen navolging begint te vinden. Kehla kreeg er een applausje voor. Heel interessant was, vervolgens, Kehla’s uiteenzetting over een onderzoek in de flat Haag en Veld waarbij bewoners, die daaraan willen meewerken, uitgebreid geïnterviewd worden om een goed inzicht te krijgen in hun leefomstandigheden, de handicaps die ze moeten overwinnen en de mogelijkheden die er voor ze zijn.
De gedachtewisseling die erop volgde was interessant genoeg om uit te zien naar een volgende bijeenkomst met een groter opkomst. Die positieve belangstelling komt er natuurlijk als er nu eindelijk eens een eind komt aan het rumoer rond de fractie. Dacht ik dat we met de rapporten-Van Thijn en Dolman de misère achter de rug hadden, meldt de Volkskrant weer dat burgemeester Cohen een illegaal café heeft gesloten dat in ieder geval tot voor kort in bezit was van een van de fractieleden van de PvdA. Uitsluitend een helder en ondubbelzinnig standpunt van fractie- en afdelingsbestuur kan voorkomen dat de PvdA-Zuidoost opnieuw met een slepende affaire wordt opgezadeld.

Wouter Gortzak