8 oktober 2006

Uitwerking actieplan van bestuur PvdA Slotervaart

Inleiding
De grote verkiezingsuitslag van 7 maart 2006 schept verplichtingen. Het bestuur wil nadrukkelijk haar verantwoordelijkheid nemen. Het is van belang om onze leden en onze kiezers aan ons te blijven binden en niet te wachten tot de volgende verkiezingen. Daartoe gaan we met nieuw elan tal van activiteiten ontwikkelen om de afdeling verder uit te bouwen en te profileren. In dit plan wordt het kader daartoe gegeven.

Doel
De leden van de afdeling meer betrekken en activeren bij alles wat zich binnen Slotervaart en daarbuiten afspeelt. We willen meer discussie die als voedingsboden kan dienen voor zowel de fractie, de DB-leden als het bestuur. Tevens willen we bereiken dat de afdeling meer leden gaat tellen en ook het aantal actieve leden fors uitgebreid wordt (ontwikkeling kader). Het is ook van belang dat bestuur, fractie en DB hierin betrokken zijn en samenwerken met ieder een eigen invalshoek en verantwoordelijkheid.

Activiteitenprogramma
Bestuursvergadering
In de bestuursvergadering worden alle zaken m.b.t. het reilen en zeilen van de afdeling besproken en besloten. Uiteraard komen alle activiteiten van PvdA Slotervaart aan de orde.
Afdelingsvergadering (inclusief thema-avonden)
In de afdelingsvergaderingen worden specifieke onderwerpen met de leden en belangstellenden van de afdeling besproken. Het heeft sterk de voorkeur om aan de afdelingsvergadering ook een thematische discussie met interessante sprekers over een landelijk issue of specifiek voor het stadsdeel Slotervaart te koppelen. Daarnaast zijn natuurlijk de verplichte jaarvergadering en de voorbereiding voor het congres terugkerende vergaderingen. Een afdelingsvergadering dient minimaal 3 weken van tevoren aangekondigd te worden, terwijl de agenda minimaal 1 week van tevoren verspreid moet worden. Elke vergadering wordt afgesloten met een borrel (drankje en hapje).
Politiek café
Politiek zonder debat is ondenkbaar. Het Politiek café is bedoeld om te discussiëren over onderwerpen die actueel zijn of waarover je als PvdA-er nog een mening moet vormen. De onderwerpen worden ingeleid door een aantal (ervarings)deskundigen. Ook deskundigen van parijen met een totaal andere opvatting kunnen worden uitgenodigd om hun standpunt te verdedigen. Maar het hoofdbestanddeel van de avond is de discussie met de aanwezigen.
Inloopspreekuur
In het kader van het meer betrekken en activeren van leden van de afdeling en PvdA-kiezers wordt gestart met een PvdA-spreekuur in Slotervaart onder het motto: PvdA Slotervaart maakt er werk van! Tijdens dat inloopspreekuur kan iedereen (leden/niet-leden, PvdA-kiezers/niet PvdA-kiezers, organisaties/bewoners) langskomen met al hun vragen, klachten, suggesties of zomaar een gesprek. Niet alleen vinden ze een luisterend oor, maar ook worden adviezen gegeven over welke weg ze het beste kunnen bewandelen: weten waar je moet zijn met je klacht, plan of initiatief is vaak het halve werk. Ook kunnen afspraken gemaakt worden dat iemand van de PvdA iets uitzoekt of dat iemand in de buurt langsgaat als de situatie daar om vraagt. Dit zou eventueel kunnen leiden tot schriftelijke vragen aan het Dagelijks Bestuur in Slotervaart of aan een van de wethouders van de centrale stad. Anderzijds komt de verkregen informatie de raads- en bestuursleden vroeg of laat van pas bij een actueel onderwerp of een gerelateerd onderwerp in de (deel)raad of afdeling. Van het inloopspreekuur wordt een logboek bijgehouden. Het inloopspreekuur is een gezamnelijke activiteit van het bestuur, de fractie en de gemeenteraadsfractie. Het vindt twee keer per maand plaats op twee locaties.
Bijeenkomst nieuwe leden
Het is van belang om nieuwe leden kennis te laten maken en wegwijs te maken met de PvdA, de afdeling en het stadsdeel. Een specifieke bijeenkomst voor nieuwe leden geeft hen een welkom gevoel. Nieuwe leden ontvangen dan ook een welkomstpakket.
Welkomstbrief nieuwe leden
Nieuwe leden ontvangen een welkomstbrief van het landelijk bureau na hun aanmelding. Het is ook goed als ze vanuit de afdeling een welkomstbrief krijgen met de aankondiging van de bijeenkomst voor nieuwe leden, de lijst van contactpersonen, de laatste papieren nieuwsbrief, enzovoorts.
Jongeren
De doelgroep Jongeren is voor de PvdA uitermate belangrijk, omdat jongeren en allochtonen de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam het verschil hebben gemaakt voor de PvdA. Het is daarom nu zaak om deze groepen bij de PvdA te houden. Hiertoe zal een apart actieplan opgesteld worden en wellicht in samenhang met andere stadsdelen opgepakt worden.
Campagne
Met het vervroegen van de Tweed Kamerverkiezingen zal de (permanente) campagne sneller van start moeten gaan dan aanvankelijk was aangenomen. Het is daarom zaak ons eerst te richten op die Tweede Kamerverkiezingen. Binnen onze afdeling zullen we enkele specifieke activiteiten ontwikkelen.
Bijeenkomst oudere leden
Afdeling Slotervaart heeft relatief veel oudere leden. Het is goed om voor deze leden specifieke bijeenkomsten te organiseren. Plannen moeten hiervoor nog ontwikkeld worden.

Communicatie
Veel aandacht ook voor de externe communicatie. De informatie aan de leden is geregeld via de ledenvergaderingen, de website en de nieuwsbrief. Leden die niet over een e-mailadres beschikken ontvangen de nieuwsbrief op papier.

Bestuur
Om alle activiteiten goed te kunnen uitvoeren heeft het bestuur de taken en verantwoordelijkheden beschreven en verdeeld. Deze staan op de website bij Wie is wie benoemd.

Contactpersonen
Zowel vanuit het bestuur als vanuit de fractie zijn contactpersonen aangesteld voor wijken, buurtbeheergebieden en thema’s en onderwerpen. Zij zullen hiervoor de woordvoerders zijn en zijn voor leden en belangstellenden het eerste aanspreekpunt.