Uitkomst ledenreferendum over samenwerking met GroenLinks Amsterdam

17 september 2024
De leden van de PvdA en GroenLinks spraken voor de zomer met een grote meerderheid hun enthousiasme uit voor verregaande samenwerking na de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Nu is dat bekrachtigd in een ledenreferendum: na de verkiezingen van 2026 vormen GroenLinks en PvdA Amsterdam een gezamenlijke fractie.

Tussen maandag 9 september en dinsdag 17 september konden stemgerechtigde leden van de PvdA Amsterdam hun stem uitbrengen in een digitaal ledenreferendum voor of tegen de stelling ‘De PvdA neemt in Amsterdam zelfstandig deel aan de gemeenteraadsverkiezingen 2026 en vormt uiterlijk na de coalitieonderhandelingen één fractie met GroenLinks’ stemmen. Een meerderheid van de leden die gestemd heeft (65,2%), heeft ingestemd met deze stelling. Alle resultaten van het ledenreferendum vind je in dit rapport. Het enthousiasme onder de leden voor linkse samenwerking is groot. We gaan onze krachten bundelen en steken de handen uit de mouwen voor een groen en sociaal Amsterdam.

Over de vervolgstappen in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen houden we je op de hoogte.