20 december 2007

Toespraak slotbeschouwing

Voorzitter,

Ik begin met een citaat:
Aan het einde van de 20e eeuw (…) kwam Amsterdam in een nieuwe periode van bloei: centrum van tolerantie en emancipatie, van nieuwe media en kenniseconomie, van diversiteit (cultureel, economisch, etnisch). Einde citaat.
Dit komt uit de gratis encyclopedie Wikipedia.

Die stad waar de Wikipedia het over heeft, dat is dus ons hedendaags Amsterdam: Een stad in een periode van bloei. Centrum van emancipatie, tolerantie en diversiteit. 171 nationaliteiten en 75% van deze Amsterdammers voelt zich verbonden met Amsterdam.

Om het centrum solidariteit en emancipatie te blijven, moeten we zorgen dat de bloei van Amsterdam doorzet. De stad Amsterdam moet de ambitie hebben om door te groeien naar een metropool van wereldfaam. De eerste voorzichtige stappen worden gemaakt; kijk naar de nieuwe term Amsterdam Metropolitan Area.
De PvdA vindt drie kernpunten bij die ontwikkeling van belang:
– die groei moeten we mogelijk maken en faciliteren
– zo’n stad moet bereikbaar blijven
– en we moéten de solidariteit waarborgen

Het waarborgen van een solidaire metropool is op dit moment ons grootste pijnpunt. Amsterdammers groeien anno 2007 van elkaar af in plaats van naar elkaar toe en de armoede is nog steeds schrikbarend hoog.
Ik zei het al in september en het werd bevestigd in de armoedemonitor: Meer dan een kwart van onze jeugd groeit op in Armoede.

Wij zullen alles op alles moeten zetten om de armoede te bestrijden en groepen Amsterdammers weer bij elkaar brengen.
Ouderen die bij de Voedselbank in Oost hun voedselpakket zelf niet kunnen ophalen. Maar het wel nodig hebben. Mensen die uitvallen bij schuldhulpverlening en daardoor na jarenlange schulden van de regen in de drop terechtkomen. Als Amsterdam de komende jaren doorgroeit naar een metropool, zullen ook deze sociale problemen groter kunnen worden. Dat moeten we voorkomen en we beginnen in 2008.

Dat is de reden waarom wij in het voorjaar hebben gevraagd om te investeren in armoedebestrijding en veiligheid. Wij zijn blij dat het college die uitdaging oppakt. Meer geld voor armoedebestrijding, zoals door de PvdA gevraagd. Meer geld voor veiligheid, zoals door de PvdA gevraagd.
Én de plannen zijn ook nog concreet.

Nog iets wat we hebben gevraagd. Geen nota’s, maar uitvoering.
De straatcoaches zijn een voorbeeld van de uitvoering: Gewoon jongens op straat. Concreter kan het niet. Of de woonkostenvergoeding verruimen, of extra geld naar zwakke scholen of opvoedondersteuning.
Dát zijn inderdaad voorstellen waar wij warm van worden.
(En dat mag wel in deze tijd van het jaar.)

Voorzitter,
Concrete punten: op uitvoering! Mooi.
Maar nu? Wethouder Asscher: U zit hier ook niet voor niets. Nu nog de resultaten. Straatcoaches en meer woonkostenvergoeding zijn 1 stap, nu nog de veiligheid en de armoede in de stad daadwerkelijk verbeterd zien.
Wij geloven in dit college en wij zien prachtige plannen, waarvan veel concrete. Maar de armoede is er nog steeds en het aantal jongeren onder de armoedegrens is gegroeid. Met een groeiende economie is het moreel onverantwoord als het aantal kinderen in armoede volgend jaar niet daalt.

Meneer Asscher, ik wilde hier eigenlijk een weddenschap met u over afsluiten, maar bedacht me dat dit niet het onderwerp is waarbij een luchtige weddenschap gepast is. Overtuig ons volgend jaar van de uitwerking van deze plannen en laat ons het resultaat zien. Minder kinderen in armoede.

U kent de aanvullende voorstellen van de PvdA over een Superteam Schuldhulpverlening en vrijwilligerswerkvergoeding voor 65-plussers op het minimum en een proef met ontbijt, lunch of fruit. Op dit moment wordt de verantwoordelijkheid heen en weer gejonast tussen gemeente en ouders, dat is mij te gemakkelijk.

Jan Schaeffer zei: In gelul kan je niet wonen. Nou, met een lege maag kan je niet leren. Wij willen gelijke kansen voor alle Amsterdamse scholieren. En nu krijgt 1 op de 5 geen ontbijt. Dat geeft geen gelijke start.
Als we dan op school eten laten we het dan ook gezond doen. Misschien kan Jamie Oliver ook eens in Amsterdam rondkijken.

Voorzitter,

Als Amsterdam wil doorgroeien naar een metropool dan hoort daar ook bij dat wij het centrum internationale allure geven. Bij de Rode loper denken we nu nog aan de kleur van het licht op de Wallen. Dat lijkt in de toekomst te gaan veranderen. Wij prijzen het college over haar ambitie. En we zijn blij dat onze motie over het opsporen van illegale bordelen positief is gepréadviseerd.

Bij de metropool hoort bereikbaarheid. Wij erkennen de problemen die een drukke stad met zich meebrengt. Stoffen die schadelijk zijn voor de volksgezondheid, opstoppingen en toeristen die met alle geweld midden in het centrum willen parkeren. Voorstellen om dit tegen te gaan, kosten geld. Een autoluwe binnenstad bijvoorbeeld. Informatievoorziening op de ring die ervoor zorgt dat automobilisten parkeren bij P&R terreinen aan de rand van de stad: dat kost geld. En de P&R terreinen zelf kosten ook geld. Wij reserveren dat geld met de motie van de heer Mulder en Bergervoet nemen zo onze verantwoordelijkheid voor een gezonde stad, ook voor onze kinderen.

De raad heeft besloten om niet door te gaan met de pilot van gratis OV voor ouderen, zonder rijksfinanciering. De PvdA wil wel dat tenminste de eerste 100 kilometer met de OV chipkaart gratis worden voor alle Amsterdammers van 65 en ouder. Daarom is motie 499 aangepast.

Twaalf amendementen en moties zijn op kleine punten gewijzigd. Deze dien ik hierbij in en dan wil ik nog kort mijn verhaal vervolgen.

494 – accent is in het besluit gewijzigd: een ruimere mogelijkheid voor het invoeren van ontbijt, lunch of schoolfruit, vrijwilligersvergoeding geldt alleen voor Amsterdammers van 65 jaar of ouder en er wordt minder geld aanbesteed.
497 – accent inhuur personeel: het percentage staat er nu niet meer in
496-accent Bij opsporing illegale bordelen wordt dekking gevonden uit museumplein.
499 – accent is gewijzigd. Toegevoegd is OV-chip voor ouderen, dieselauto’s en veerverbinding Houthavens en NDSM-werf
541 – accent Noodfonds inloophuizen: dekking gewijzigd
542 – accent over Domotica licht gewijzigd in formulering
543 – accent over veiligheid
564 – accent is hoger bedrag geworden
581 – accent over monumenten: lager bedrag en dus ook dekking gewijzigd
582- lichte tekstuele wijzing in motie Willemse
584 – accent over handhaving is de dekking gewijzigd nu geheel uit stadsmariniers
585 – accent website toegankelijk Amsterdam: licht gewijzigd mbt structureel en incidentele middelen.
600 – accent beleid en uitvoering in de organisatie: ook hier staat het percentage er nu niet meer in
615 – accent over amateurkunst: dekking nu uit stelpost flexibel Cultuur

Ingetrokken is: 498 participatiebanen en reïntegratie in de zorg
Nieuwe motie: Motie Riem Vis over subsidie voor het project klas op wielen.
Nieuwe motie van Jesse Bos: Sociale alarmering ouderen
——–

Voorzitter,
Mijn fractie is trots op deze begroting. Het is een sociale begroting die ons een stap dichter bij een groeiende, bereikbare en sociale metropool brengt. Want ons opvalt is dat er veel eensgezindheid is in de raad. Daarvoor de complimenten aan wethouder Asscher, maar zeker ook aan het hele college, het is een begroting met veel steun van de gemeenteraad.

Opvallend is dus ook de grote steun voor het collegebeleid bij de partijen die niet deelnemen aan het college.
Het college heeft het gepresteerd om goed sociaal democratisch beleid te combineren met duurzaamheid en een bloeiende economie. De voorstellen van de oppositie ondersteunden deze lijn in grote mate.

Zo konden de voorstellen die de SP indiende regelmatig op een positief pré-advies rekenen. Het gaat om zaken als een betrouwbare nulmeting van het aantal schoolverlaters is namelijk ook gewoon een goed plan, net zoals het alsnog uitvoeren van de 1500 inburgeringstrajecten die eigenlijk in 2007 hadden moeten beginnen. Het op peilhouden van het sociaal-cultureel werk en jeugd en jongeren werk. Volgens mij niemand die dat niet belangrijk vindt. Maar dat gebeurt al bij de hoge uitgaves van Kinderen Eerst. Wereldschokkend en visionair zijn ze ook niet maar hier en daar nuttig voor de uitvoering van beleid.

Datzelfde geldt ook voor de VVD voorstellen. De moties geven geen alternatief voor dit rood-groene college.

Het is natuurlijk moeilijk om kritiek te geven als het goed gaat en als er in de Wikipedia-encyclopedie wordt gesproken van een periode van bloei. Dat PvdA en GL zijn zeer tevreden met deze begroting. Het is onze visie op een solidair en gezond Amsterdam.

Gezien de steun van de oppositie vraag ik me af of u niet allemaal rood-groen bent.

Voorzitter,
Ik rond echt af. Ons hedendaags Amsterdam is een stad in een periode van bloei. Onze collegeleden zijn de tuinmannen met lef die er voor zorgen dat deze bloei doorzet. Die groei is alleen mooi als iedere Amsterdammer daar wat aan heeft. Dit is de aanzet tot een groeiende, sociale en bereikbare metropool.