4 februari 2008

Tentoonstelling ‘Monument van trots’ te zien in De Baarsjes

Van 1 februari tot 15 maart is de tentoonstelling ‘Monument van trots’ over de geschiedenis van het homomonument aan de voet van de Westerkerk te zien in de hal en raadszaal van stadsdeel De Baarsjes. De tentoonstelling laat zien wat het monument betekent voor de vele binnen- en buitenlandse bezoekers, en welke verschillende betekenissen mensen aan dit monument geven. Deze expositie van Ihlia-homodok was al eerder te zien in de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

Een jaar geleden dienden de PvdA-ers Bianca Driessen en Ria Logtenberg een motie in waarin het Dagelijks Bestuur opgeroepen werd te streven naar het bevorderen van homoacceptatie en emancipatie en discriminatie daar waar mogelijk tegen te gaan. Aanleiding voor het indienen van deze motie was een passage in het regeerakkoord van het nieuwe kabinet om ambtenaren van de burgerlijke stand met gewetensbezwaren de mogelijkheid te bieden af te zien van het sluiten van een homohuwelijk op grond van gewetensbezwaren. De raad van De Baarsjes nam de motie over, omdat
hij van mening is dat:
o ambtenaren het voorbeeld moeten geven als het gaat om gelijkheid, non-discriminatie en behandeling zonder onderscheid tussen personen,
o het een volstrekt verkeerd signaal is dat een ambtenaar een homohuwelijk mag weigeren te voltrekken en dat dit een precedent kan scheppen voor meer homodiscriminatie; gelegitimeerd door de overheid;
o alle ambtenaren van de burgerlijke stand bereid moeten zijn alle huwelijken, ook die tussen twee personen van dezelfde sekse, te sluiten.

Portefeuillehouder dienstverlening en publiekszaken Godfried Lambriex haalde de tentoonstelling naar De Baarsjes. In zijn toespraak bij de opening zei hij onder meer: “De overheid is van iedereen en voor iedereen. Vrijheid van religie, vrijheid van meningsuiting en het anti-discriminatiebeginsel zijn belangrijke kernwaarden van onze samenleving. Daarbij moeten mensen zelf kunnen kiezen wie ze liefhebben, met wie ze hun leven delen en zich niet moeten verstoppen vanwege hun gevoelens.” En over ambtenaren met gewetensbezwaren: “Denken en zeggen dat homo’s niet mogen trouwen is vrijheid van meningsuiting. Ons antwoord daarop is dat we pal staan voor alle kernwaarden van onze samenleving. Voor iedereen. Gedrag dat in strijd is met die kernwaarden kunnen we als overheid niet toestaan. Niet aan burgers. En dus ook niet aan onze eigen mensen. Daarmee komen ambtenaren van de burgerlijke stand met gewetensbezwaren voor de keus te staan zich te schikken of hun conclusies te trekken en ander werk te zoeken.”