17 mei 2007

Telegraaf: Opstelling VVD in fouilleerzaak irriteert PvdA

De Amsterdamse PvdA is woedend nu de VVD heeft aangekondigd niet in te stemmen met het voorstel van bur-gemeester Cohen om preventief fouilleren op wapenbezit in de stad flink uit te breiden, tenzij het fors wordt aange-scherpt.
Een verbijsterde PvdA-leider Lodewijk Asscher beschuldigt de VVD onomwonden van "politieke spelletjes". Ook fractievoorzitter Manon van der Garde haalt uit naar de liberalen, die gisteren in deze krant strenge – en voor de PvdA onacceptabele – eisen stelden voor hun steun aan het voorstel van Cohen. Zij vindt dat de VVD zich "kinderachtig" gedraagt.

Volgens Asscher en Van der Garde kunnen de liberalen het niet verkopen aan de Amsterdammers om tegen het voorstel van Cohen te stemmen, omdat zij altijd voor uitbreiding zijn geweest en dus eindelijk hun zin krijgen.

Burgemeester Cohen, die zonder de steun van de VVD zijn voorstel qua zetelverdeling in de gemeenteraad in de prullenbak kan gooien, zegt toch geen nieuwe versie in te dienen. Naar verluidt hoopt de burgemeester op een toevallige meerderheid voor zijn plan als niet alle raadsleden vandaag de gemeenteraadsvergadering bijwonen.