18 maart 2007

Sweet Torie

Concrete acties in Venserpolder gewenst
De griepepidemie die Nederland belaagde, is niet aan mij voorbij gegaan. Na een weekend met koorts en spierpijn ben ik dinsdag weer aan de slag gegaan. Terugkijkend was het wederom een bijzondere week. Hennah Buyne vulde de lege plek van Ahmed Aboutaleb op in het college van B&W. Zij wordt verantwoordelijk voor de portefeuilleonderdelen Werk en Inkomen, Onderwijs, Jeugd, Diversiteit en Grote Stedenbeleid. Een mooie uitdaging! Wij zullen als stadsdeel veel met haar samenwerken aangezien wij voor deze bestuursperiode tal van ambities op het sociaal domein hebben geformuleerd. Voor het bereiken van de beoogde resultaten hebben wij elkaar hard nodig. Ik wens Hennah veel kracht en wijsheid toe.

Donderdagavond hadden wij de raadscommissie Middelen en Veiligheid. De SP stelde vragen over de sluiting van de horeca in Venserpolder. Een van de meest opvallende vragen was: “Zou de aanwezigheid van goedkope horeca juist ook niet de veiligheid en leefbaarheid van de wijk bevorderen?” Ik heb aangegeven dat de praktijk heeft geleerd dat de veelheid en het eenzijdige type horeca op deze locatie juist botst met de leefbaarheid in de woonomgeving. Daarnaast is er in de afgelopen jaren veel contact geweest met de bewoners uit deze omgeving, door zowel het bestuur als door de raad, via wijkcontactbijeenkomsten en een wijktafel. De bewoners klaagden tijdens deze bijeenkomst steeds harder over de toenemende overlast aan de Agatha Christiesingel en eisten concrete maatregelen hiertegen. Voor alle duidelijkheid; het is niet allemaal kommer en kwel. De horecagelegenheid aan de Albert Camuslaan laat juist zien dat een zekere vorm van horeca wel wenselijk is. Maar dat even terzijde. In 2005 hebben wij een ‘aanvalsplan Venserpolder’ opgesteld en van de raad (inclusief de SP) de opdracht gekregen om de situatie van de horecastrook krachtig aan te pakken. Aangezien het hierbij ging om een gedoogsituatie hebben wij een zeer zorgvuldig traject met de ondernemers doorlopen. Bovenstaande actie van het stadsdeel krijgt overigens ook de nodige bijval van de politie die ook op de betreffende raadsvergadering aanwezig was.

De gijzeling in een eetcafé op de horecastrook welke op donderdag 15 maart jl. plaatsvond, is helaas het zoveelste incident dat plaatsvond in het winkelcentrum. Ik was overigens zeer verbaasd over het feit dat toen het belangrijke agendapunt, het ‘integraal veiligheidsplan van Amsterdam Zuidoost’ aan de orde kwam, de SP geen bijdrage had in dit debat. Na de vragen over de horecaoverlast had ik juist een stevige discussie over de veiligheid en leefbaarheid in Amsterdam Zuidoost verwacht. Wellicht zit dat er nog aan te komen.

Elvira Sweet