2 augustus 2007

Strenger controleren op drinkers onder de 16

Kroegbaas of organisatoren feest verantwoordelijk.

Manon van der Garde, fractievoorzitter van de PvdA in Amsterdam, vindt dat beter moet worden voorkomen dat jongeren onder de 16 alcohol drinken in horecagelegenheden. Naast de ouders moeten ook de eigenaren van cafés en organisatoren van feesten hun verantwoordelijkheid nemen. Nu is de kroegbaas alleen verantwoordelijk voor het schenken van de alcohol en niet voor de consumptie in zijn kroeg.

Van der Garde vindt, net als Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester van de PvdA, dat er in Nederland een groot probleem is met drinkende jeugd. Nederlandse jongeren beginnen al heel vroeg met drinken en drinken het vaakst en meest in heel Europa. De hoeveelheden die jongeren vanaf jonge leeftijd naar binnen gieten zijn schokkend. 34% van de Nederlandse jeugd is een probleemdrinker. “We creëren onze eigen alcoholverslaafden en daar moeten we snel mee stoppen. Dat vele drinken van jongeren heeft ook een enorme invloed op de kwaliteit van leven en de levensverwachting. Er sterven nu elk jaar al meer dan 1800 mensen aan de gevolgen van alcohol. We hebben het deze zomer veel over paddo’s gehad, maar als je weet dat 12% van de slachtoffers bij de spoedeisende hulp gerelateerd aan alcohol tussen de 0 en 19 jaar zijn, dan weet je dat de problemen met alcohol veel groter zijn.”

Voorlichting helpt volgens van der Garde niet voldoende. ”Bijna alle jongeren kennen de voorlichtingscampagnes, zo blijkt uit onderzoek van het Trimbos instituut maar dat helpt blijkbaar te weinig. Jongeren onder 16 jaar zijn nog niet volwassen en daarom moet iemand anders de verantwoordelijkheid voor hen nemen. Dat kan via verschillende manieren, via legitimatie en bij grotere cafés en discotheken via verschillende kleuren armbandjes of het weigeren van personen onder de 16 of 18, zoals bij sommige discotheken nu al gebeurt. Bij twijfel moet het personeel er gewoon op af stappen. Dat is precies de manier waarop het in andere landen als Amerika, Canada en gedeeltes van Engeland al werkt.”

Hoewel ‘thuisdrinken’ en ‘indrinken’ wat betreft Van der Garde ook een probleem is, wil ze eerst naar de horeca kijken. “66% van de jongeren van 14 en 15 drinkt bij het uitgaan alcohol. En dat is volgens het Trimbos ook het moment dat ze erg veel drinken. Als je toestaat dat jongeren onder 16 alcohol drinken in zo’n semi-publieke ruimte, dan laat je als samenleving aan de jongeren zien dat het normaal is om veel alcohol te drinken voordat je zestien bent. Dat signaal mogen we niet geven. Uitgaan is prima, maar alcohol mag pas vanaf 16 jaar.”