16 april 2007

Steun Ahmed Marcouch aanpak risicojongeren

De Tweede Kamerwoordvoerder voor Wonen en Oude wijken reageerde instemmend op de vijf-voor-twaalf-bevinding van Marcouch over Overtoomse Veld. “Een van de mogelijkheden om de problemen aan te pakken is jongeren die nog niet afgegleden zijn tot de criminaliteit de helpende hand te bieden door ze scholing en begeleiding in jeugdinternaten aan te bieden. Willen we van de probleemwijken prachtwijken maken dan moeten we er voor zorgen dat we jongeren de kans geven zich te scholen. Uitbreken uit hun eigen milieu kan daar bij helpen.”

Staf Depla ondernam verder actie door kamervragen hierover te stellen.
Vragen van de leden Dijsselbloem en Depla aan de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie en de Minister voor Jeugd en Gezin.
1. Heeft u kennis genomen van het artikel “Alleen orde en tucht helpt Marokkaanse jongens” in de Volkskrant van 5 april jongstleden alsmede de uitzending van Pauw&Witteman van 10 april jongstleden?
2. Bent u het eens met het pleidooi van de voorzitter van stadsdeel Slotervaart, Ahmed Marcouch, dat onderdeel van het herstellen van de orde in zijn stadsdeel en vergelijkbare wijken elders in het land is het uit huis plaatsen van risicojongeren en ze te plaatsen in schoolinternaten?
3. Op welke manier gaat het Kabinet deze aanpak ondersteunen?
4. Bent u bereid de middelen die in het regeerakkoord onder de Pijler ‘Veiligheid, stabiliteit en respect’ zijn gereserveerd ten behoeve van “preventie c.a. (w.o. campussen)” mede voor dit doel vrij te maken?
5. Bent u bekend met de bestaande projecten De Uitdaging, De Kans en het daaruit afgeleide projectvoorstel De Buitenschool? Zouden deze projecten een goede invulling kunnen vormen van de voorgestelde schoolinternaten, zodat het wiel niet opnieuw hoeft te worden uitgevonden? Zo nee, waarom niet en welke alternatieve invulling staat het Kabinet dan voor ogen?