25 augustus 2011

Stedelijke Ontwikkeling: praat mee over wonen in Amsterdam op 30 augustus

In de jaren vijftig had je het CBH, daarna de GDH toen de DW en nu WZS (ja, ja waar staat dat voor). Allemaal bezig met het zo goed en eerlijk mogelijk verdelen van de woningen in Amsterdam. Met meer of minder succes. Onze wethouder Freek Ossel heeft de ambitie geformuleerd de woningdistributie te verbeteren. Een gewaagde ambitie.

Zeker in een tijd waarin de bouwproductie is ingestort en dientengevolge er veel minder woningen beschikbaar komen om te verhuren. Daar komt nog bij dat de woningdistributie tegenwoordig een aangelegenheid is van de Stadsregio en Amsterdam het niet meer alleen voor het zeggen heeft. Dan hebben we nog de corporaties die met 192.000 van de 277.000 huurwoningen in Amsterdam een belangrijke speler zijn. De particuliere huurmarkt is goed voor 85.000 woningen.

Kortom: een ingewikkeld onderwerp. Maar daarmee wel een mooi onderwerp voor de werkgroep stedelijke ontwikkeling om het nieuwe politieke seizoen mee te openen. Het voorstel voor een betere woningdistributie wordt op 7 sept. besproken in de raadscommissie.

Wij nodigen u uit voor de vergadering van de werkgroep stedelijke ontwikkeling komende dinsdag 30 augustus om 20.00 uur in de wethouder De Rooszaal in het stadshuis (ingang Zwanenburgwal).

Onderwerp: Verbeter de woningdistributie

Deelnemers aan het forum:

Hester van Buren (lid Raad van Bestuur Rochdale)

Arco Leusink (Huurdersvereniging Amsterdam)

Eef Meijerman (directeur Amsterdams Steunpunt Wonen)

Freek Ossel (wethouder Wonen)

Thijs Reuten (portefeuillehouder Wonen in Oost)

Hans Weevers (woordvoerder Wonen)

De relevante stukken vindt u hier.

Wij rekenen op uw komst.

Namens de werkgroep stedelijke ontwikkeling

Bouwe Olij