Stagiair Yassine op bezoek bij Life Skills in Zuidoost

13 november 2023

Yassine Aktaou (14), Amsterdams Lyceum

Ik heb een week maatschappelijke stage gelopen bij de PvdA Amsterdam. Samen met de raadsleden Mohamed Belkasmi en Farley Asruf en hoofd fractiebureau Karim Abbara ben ik op werkbezoek gegaan in Zuidoost. We zijn langs gegaan bij Life Skills en in gesprek gegaan met jongeren uit de buurt. In dit verslag vertel ik vanuit mijn perspectief over wat ik van de jongeren in Zuidoost heb gehoord en wat er beter kan in hun leefomgeving.

We werden ontvangen door Moenira Luqman, die Life Skills heeft opgericht. Ze vertelde dat Life skills een organisatie is die jongeren tussen de 10 en 18 jaar ondersteunt. Life skills biedt erg veel aan zoals huiswerkbegeleiding, masterclasses, coaching en nog veel meer. Dit trekt natuurlijk veel jongeren aan en daarom konden wij een gesprekje houden met vijf leerlingen van Life Skills. In dit gesprek vertelden de leerlingen over Life Skills, over de problemen die er zijn in hun leefomgeving en hoe deze problemen opgelost kunnen worden.

Toen we in gesprek gingen met de jongeren vertelden ze als eerst over hun ervaring bij Life Skills.

De eerste jongere zei dat ze erg snel afgeleid raakt maar dat ze zich bij Life Skills goed kan concentreren omdat de sfeer daar rustig is. Een andere jongere vertelde dat plekken als Life Skills belangrijk zijn voor jongeren, want op zulke plekken kunnen jongeren terecht als ze moeite hebben met iets of als ze zich thuis niet goed kunnen concentreren door bepaalde omstandigheden. Ook leren ze er handige tips. Nadat we klaar waren met over Life Skills praten kwamen we bij het onderwerp waarvoor we waren gekomen: de problemen in hun leefomgeving.

Er werden veel problemen besproken maar er werden steeds twee dingen genoemd die de problemen veroorzaken in hun leefomgeving:

1. Overlast/geweld door groepen mensen, deze groepen maken buurten onveilig, laten veel afval staan bij speeltuinen, hangen voor ingangen van flats, speeltuinen of trappenhallen en maken de buurt onveilig en minder aantrekkelijk.
  2. Geldproblemen: veel ouders hebben het geld niet om bijvoorbeeld leuke dingen met hun kinderen te doen of ze op een sport te zetten waardoor de jongeren zich erg gaan vervelen en bijvoorbeeld doelloos buiten gaan hangen.

Nadat we hierover met de jongeren hadden gesproken vroegen we ze over hoe ze deze problemen zouden oplossen. Mohamed Belkasmi vroeg de jongeren ‘wat als jullie een groot bedrag geld kregen, wat zouden jullie met dat bedrag dan doen om jullie leefomgeving veiliger te maken?’

De jongeren kwamen toen met een aantal ideeën:

• Schonere speeltuinen en sportplekken met genoeg faciliteiten.
  • Aandacht voor kinderen waarvan de ouders financieel niet in staat zijn om de kinderen op een sport te zetten, deze kinderen zou je kunnen helpen door sportdagen buiten te organiseren waar iedereen aan mee kan doen.
  • Geld verzamelen voor het opzetten van buurthuizen zodat jongeren met veel problemen een plek hebben waar ze terecht kunnen.
  • Geld naar het verbeteren van de veiligheid door bijvoorbeeld meer handhaving.
  • Extra aandacht voor onderwijsachterstanden bij de jongeren in Zuidoost.

Mohamed en Farley zijn al in stadsdeel Noord met jongeren in gesprek gegaan maar nu dus ook in Zuidoost. Deze raadsleden zijn in gesprek geweest met deze jongeren omdat ze zich zorgen maken over de jongeren in buurten waar men het niet al te makkelijk heeft, ze willen de jongeren helpen met dingen waar ze tegen aan lopen.

Mohamed en Farley gaan ook langs Nieuw-West om met jongeren te praten, want in Nieuw-West zijn er veel soortgelijke problemen. Ik kom zelf uit Osdorp en ben welkom om deel te nemen aan het gesprek met de jongeren en de raadsleden.