10 september 2007

Stadsteam op bezoek in de havens

Rood/groen op pad. Samen met Derya Kaplan en Groen Linkser Marco de Goede ben ik afgelopen vrijdag op werkbezoek geweest in de Amsterdamse haven. Met een van de boten van de havendienst maakten wij een tocht van zo’n vier uur. Derya Kaplan is lid van de commissie Economische Zaken (EZ), waar de havens onder resorteren; Marco de Goede is commissielid EZ en net als ik lid van het algemeen bestuur Centraal Nautisch Beheer NZK. Havenbestemmingsplannen, milieu en veiligheid zijn de onderwerpen waar onze interesse ook naar uitgaan.

Altijd spannend zo’n boottocht. Vanwege brandweer- en andere hulpverlenende taken, kregen wij vooraf de instructie dat in geval van een noodsituatie, wij aan wal gezet zouden worden. Ik was al eerder op werkbezoek in de havens geweest, aangezien één bezoek niet voldoende is om alle aspecten in het havengebied te bekijken, was het nu een goede gelegenheid om samen met Derya mee te gaan en alles nog beter in ogenschouw te nemen. De vorige keer – toen ik een hele ‘dienst’ heb meegevaren (acht uur lang!) – werd er tijdens de vaart aan boord eten bereid. Om niet met lege handen aan te komen, had ik brownies (door mijn oudste dochter gemaakt) meegenomen en Derya lekkere Turkse broodjes. Aan boord werden wij getrakteerd op heerlijke soep en broodjes worst (de soepkommen werden door de PA-8, een andere patrouilleboot, in woelig water aangereikt!).

Het verste punt, dat wij tijdens dit werkbezoek bereikten, was de Afrikahaven. Projecten zoals de Minervahaven, AEB etc. komen tot leven als je het ook echt ziet. Wij voeren ook langs fraaie stukjes natuur (zoals de ‘Noorder IJplas’), die vermoedelijk voorbestemd zijn om daar het overtollige zand van de NZ-lijn te storten, zodat er dan een mooi recreatiestrandje ontstaat.

Leefbaarheid gaat ook op in ons havengebied waar de uitwerking van eenmaal genomen (raads)besluiten tot in lengte van dagen merkbaar is. En laat je het nu afweten dan doe je een volgende generatie Amsterdammers te kort.