15 oktober 2009

Stadsregio onderzoekt goedkoper OV-chip enkeltje

Op voorstel van SP, PvdA en GroenLinks onderzoekt de Stadsregio Amsterdam een goedkoper alternatief voor de OV-chipcard enkele reis van € 2,60. Het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio, opdrachtgever van het Amsterdamse GVB, nam gisteravond een voorstel over van de drie fracties waarin om dit onderzoek werd gevraagd. De Stadsregio zal de alternatieven doorrekenen en in december aan de Regioraad voorleggen.

De gemeenteraad van Amsterdam nam in september jl. al een motie aan waarin de prijsstijging met een hele euro ‘buitenproportioneel en weinig klantvriendelijk’ werd genoemd. Gisteravond lag er een voorstel aan de Stadsregio om ‘met spoed’ een goedkoper enkeltje op de markt te brengen. Onder druk van de Regioraad zegde de Stadsregio toe de komende maand de mogelijke alternatieven in kaart te zullen brengen.

Fjodor Molenaar, woordvoerder Verkeer van GroenLinks, is blij met het onderzoek: “Er zijn altijd mensen die eenmalig gebruik maken van het openbaar vervoer in de stad. Het valt niet uit te leggen dat een gezin tot vijf personen – dat met een auto naar de stad komt – voor 6 euro een hele dag op een P&R terrein mag parkeren en daarbij gratis met het openbaar vervoer mag reizen, terwijl bezoekers die met de trein naar Amsterdam komen voor een enkeltje 2,60 euro per persoon per uur betalen.”

Volgens Pvda woordvoerder Myriam Bergervoet zijn het naast Amsterdammers die bijvoorbeeld hun kaart vergeten zijn, vooral ook veel bezoekers van de stad en toeristen die de losse kaartjes kopen. “Zij blijven meestal binnen het Singelgrachtgebied en reizen dus maar korte afstanden. Dan klop je mensen wel veel geld uit de zak door ze voor een heel uur reizen te laten betalen.”