20 januari 2011

Stadsdeel mag wel degelijk kiezen tussen Ritter of Holbein

De PvdA-fractie wil de mogelijkheid open houden dat de Ritterlantarens in de Diamantbuurt en Harmoniehof blijven. In Zuid wordt op dit moment in bepaalde delen de Ritterlantaarn vervangen voor een nieuwer model, de Holbein (of PW24). Vooral in de Diamantbuurt komen de laatste weken bewoners in opstand tegen de voorgenomen vervanging. Zij vinden de klassieke Ritterlantaarn beter passen in hun buurt dan de modern ogende Holbein.

Bij de behandeling in het stadsdeel Zuid is door het Dagelijks Bestuur gemeld dat het invoeren van de nieuwe lantaarn een bevoegdheid is van de centrale stad en dat daarover in 2005 al besloten is. De PvdA-fractie Zuid steunde toen de onsuccesvolle motie van VOZ, waarin werd gevraagd de vervanging op te schorten en eerst met de bewoners in overleg te treden.

De discussie is, ook vanochtend in de raadscommissie VVL, of het standpunt van het Dagelijks Bestuur van Zuid wel helemaal klopt. De centrale stad stelt vast welk type lantaarnpaal hoort in welke buurt, maar het stadsdeel kan daar wel degelijk van afwijken, mits zij eventuele meerkosten zelf betaalt.
Woordvoerder Myriam Bergervoet: ‘Juist op stadsdeelniveau kunnen bewoners zich uitspreken over de inrichting van hun straat en wijk. Stadsdeel Zuid moet haar huiswerk opnieuw doen en duidelijk uitspreken of het de Ritter of de Holbein wil hebben en of zij daar extra voor wil betalen. Het is belangrijk daarbij goed te luisteren naar de bewoners. Daarna pas zijn de wethouder en Gemeenteraad aan zet.’