22 november 2007

Stad pakt Wallen aan zolang er mistand is

Zolang er misstanden op de Wallen zijn, moeten er meer ramen dicht, zei de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher gisteren. Marieke van Doorninck, raadslid voor GroenLinks, vindt dat de prostitutiebranche niet alleen aangepakt moet worden, maar ook ondersteund.

AMSTERDAM – De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (PvdA) wil het aantal ramen op de Wallen terugdringen, om het gebied beheersbaar te maken. ,,Op de Wallen is een criminele infrastructuur ontstaan. Er wordt geld witgewassen en er is gedwongen prostitutie en vrouwenhandel”, zei hij gisteravond tijdens een openbaar debat over de toekomst van de Wallen, georganiseerd door D66 Amsterdam.

Die misstanden in het stadshart kun je als stadsbestuur niet accepteren, vindt hij. Naar hoeveel ramen hij wil, kon hij niet zeggen. ,,Ik kan geen ondergrens noemen. Zolang er misstanden zijn, moet het aantal ramen omlaag.” D66-raadslid Ivar Manuel nam daarmee geen genoegen. ,,Dat betekent dat als er bij tien ramen nog steeds mogelijk sprake is van dwang, die dan ook wegmoeten?”, wilde hij weten. ,,Mag ik je een wedervraag stellen?”, reageerde Asscher. ,,Hoeveel vrouwenhandel vind jij acceptabel?” Waarop gemeenteraadslid Marieke van Doorninck weer een vraag aan de wethouder stelde: ,,Ga jij er dan van uit dat de vrouwenhandel stopt door ramen te sluiten?”

Van Doorninck wil de seksbranche normaliseren, onder meer door prostituees die voor zichzelf beginnen een subsidie te geven. Ook is ze voorstander van een keurmerk voor de prostitutiebranche en voor andere sectoren die gevoelig zijn voor criminaliteit, zoals de glastuinbouw. Ook D66 is voor zo’n keurmerk. Asscher is van de bestuurlijke aanpak, legde hij gisteravond uit. Het terugdringen van het aantal ramen is een van de maatregelen die het college van burgemeester en wethouders neemt om de misstanden aan te pakken.

Het college doet dit door panden op te kopen en vergunningen te weigeren aan exploitanten die niet kunnen aantonen dat ze zich financieel aan de regels houden. Het college heeft er bij de rijksoverheid op aangedrongen een pooierverbod in de prostitutiewet op te nemen. Van Doorninck vindt dat het aanpakken van misstanden in samenwerking met de branche moet. ,,Je moet of de boel weer illegaal maken, of samen met de branche orde op zaken stellen”, stelt ze. Het college moet niet alleen handhaven, maar ook de sector helpen om van binnenuit te veranderen. ,,Het gros van de prostituees weet heel weinig over hun rechten en weet niet hoe je belasting betaalt. We moeten de zelfstandigheid van de prostituees vergroten. Zo voorkom je misstanden.” Asscher vindt het ook belangrijk prostituees op hun rechten te wijzen, maar wil daarnaast de ‘infrastructuur van de criminaliteit’ – ofwel de Wallen – kleiner maken, zodat politie en justitie er meer greep op hebben. Van Doorninck: ,,Het blijft me verbazen dat je het aantal ramen wil terugdringen zolang er misstanden zijn in plaats van dat je de misstanden aanpakt.”