6 augustus 2009

‘Staand drinken wordt gewoon’

AMSTERDAM – In navolging van de VVD komt de Amsterdamse PvdA met een voorstel om het staverbod op caféterrassen officieel te schrappen. Daarmee is het vrijwel zeker dat volgend jaar legaal buiten kan worden gedronken. Beide partijen hebben samen een meerderheid in de gemeenteraad, terwijl fracties als de SP, CDA en D66 ook kritisch zijn over het staverbod.

Vorige maand diende VVD-raadslid Huub Verweij al een voorstel in het verbod te schrappen uit de Algemene Politie Verordening op het serveren van drank aan mensen die niet op een terras zitten. Zijn PvdA-collega Michiel Mulder kondigt een variant hierop aan: ”In de APV zou het niet over staand of zittend drinken moeten gaan, maar over de vraag of er overlast is. Staand drinken op een terras zonder overlast te veroorzaken, moet niet langer een overtreding zijn.”

Vooruitlopend op de aanpassing van de APV kondigde burgemeester Job Cohen gisteren aan dat het staverbod niet meer gehandhaafd zal worden. (HET PAROOL) .

Zie ook NU.nl voor het artikel: ‘PvdA keert zich tegen terrasregels Amsterdam’.