In de gemeenteraad van 28 juni werd het debat gevoerd rondom de actualiteit ‘knip Weesperstraat’. Ons raadslid Farley Asruf sprak namens de PvdA Amsterdam, de tekst is hieronder te vinden.
Voorzitter,
Als PvdA zetten we ons in voor een leefbare én toegankelijke stad. Een stad waar de publieke ruimte toekomt aan de Amsterdammer. In de vorige eeuw is onze binnenstad te veel ingericht op autoverkeer. Door straten moest zo hard mogelijk worden gereden, in plaats van dat er ruimte is voor stadsbewoners om elkaar te ontmoeten. De laatste decennia is het autobezit gestaag afgenomen wat de leefbaarheid ten goede is gekomen. Zo is de Nieuwmarkt niet langer een parkeerplaats maar nu een fijn plein. We werken hierdoor aan een gezondere stad en creëren ruimte voor voorzieningen die de stad nodig heeft.
Voorzitter,
Het was tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam dan ook mooi om te zien dat vrijwel alle partijen in hun verkiezingsprogramma, van links tot rechts, pleitten voor meer ruimte voor groen en voor de Amsterdamse voetganger, met name in onze drukke binnenstad.
Voorzitter,
Er was en er is breed draagvlak voor het autoluw maken van de drukste delen van de stad. Zowel op het stadhuis als in de stad. En in dat licht heeft de wethouder dan ook besloten de proef op de Weesperstraat uit te voeren. Nadat het besluit al in 2020 was genomen is de proef nu echt gerealiseerd. Dat getuigt van daadkracht.
Van belang is nu, voorzitter, dat we zo veel mogelijk lessen kunnen trekken uit de proef. Een spannende proef hebben wij altijd gezegd, maar wel een proef die past in de wens om meer inzicht te krijgen in welke maatregelen mogelijk kunnen werken om de Weesperstraat en omgeving een stukje leefbaarder en veiliger te maken,
Dat we ervoor zorgen dat het draagvlak voor autoluw blijft bestaan. Wat we nu niet willen is dat dit draagvlak door deze proef verdwijnt en dat we daardoor niet meer kunnen werken aan de stad van de toekomst, een gezondere stad, een stad die bereikbaar is voor iedereen. We moeten voorkomen dat de autoluwe ontwikkeling een halt toe wordt geroepen. Want ik geloof dat het een nog steeds breed gedragen wens is om kritisch te kijken naar de plek van de auto in met name de binnenstad.
Voorzitter,
Daarom is het in het belang van ons allemaal dat de proef ordentelijk en veilig verloopt. Het is niet goed te praten dat de frustratie van sommige verkeersdeelnemers zich in sommige gevallen richt op de handhavers, waarbij een grens wordt overschreden die we niet accepteren. Onze handhavers laat je met rust. Maar we zien ook de zorgen van Amsterdammers, bijvoorbeeld over het uitvallen van Aanvullend Openbaar Vervoer, het OV en vervoer van schoolkinderen. De PvdA deelt die zorgen. En het kan ook nooit de bedoeling zijn dat het OV, dat al onder druk staat, lijdt onder deze knip. En dat bewoners bijv. in de Kattenburgerstraat daardoor niet meer met de bus naar hun werk of familie kunnen. Het is dan ook goed dat de wethouder al tijdens de proef lessen trekt als het gaat om AOV en leerlingenvervoer. Deze aanpassingen kunnen rekenen op de steun van de PvdA. En het is zaak dat het OV zo snel mogelijk weer de normale route gaat rijden. En als dat niet het geval kan zijn, dat bewoners en reizigers op de hoogte zijn van de alternatieve routes. Daarom dien ik hiervoor een motie in zodat samen met het GVB de communicatie over alternatieve routes zo goed mogelijk plaatsvindt. Voor de PvdA is het van belang dat iedereen mee kan blijven doen en van A naar B kan komen. Ik steun de wethouder dan ook in aanpassingen die nodig zijn met oog voor het behoud van het draagvlak voor autoluw, met oog voor de toegankelijkheid voor kwetsbare groepen in onze stad en met het voorkomen van grote incidenten tijdens de proef.