11 maart 2008

Sociale woningbouw voor toeristen en expats?

Woonruimte moet eerlijk worden verdeeld, dat is iets waarvoor de PvdA zich graag sterk maakt. Alle inkomens- en leeftijdsgroepen moeten gelijke kansen op een woning in Amsterdam hebben. In het kader van die doelstelling is een van de actiepunten van het verkiezingsprogramma het inzetten van alle mogelijke middelen om illegale verhuur van woningen te bestrijden. Ondermeer door middel van de uitbreiding van de capaciteit van de Zoeklicht-acties en samenwerking met sociale en particuliere eigenaren.

Dat bestrijding van illegale verhuur nog steeds hoog op de agenda staat bleek vorige week. Het is algemeen bekend dat in Amsterdam appartementen in de particuliere sector voor korte termijn verhuurd worden aan diverse doelgroepen. Deze zogenaamde Short-stay appartementen worden vooral aangeboden in de particuliere sector, maar de Telegraaf meldde vorige week dat honderden Amsterdamse sociale huurwoningen mogelijk door hotels worden geëxploiteerd en voor veel geld aan toeristen en buitenlandse werknemers worden verhuurd in opdracht van woningcorporaties.

De Zaak werd aanhangig gemaakt door de vereniging Expat Rentals die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar de, in haar ogen, grove misstanden op de woningmarkt van Amsterdam. De vereniging stelt een lijst van vierhonderd woningen te hebben waarmee woningcorporaties en hotels samenwerken. Ongeveer tachtig van deze woningen zijn volgens de vereniging in eigendom van een aantal woningcorporaties. Ze zouden samenwerken met enkele Amsterdamse hotels.

Deze woningen zouden op basis van hun omvang en locatie onder de distributieregeling moeten vallen, wat wil zeggen dat ze volgens het Amsterdamse huurbeleid aan mensen met een laag inkomen verhuurd moeten worden ", zegt voorzitter Niels van den Berg van de vereniging. "Ze worden echter voor honderden euro’s per week verhuurd aan toeristen en werknemers van grote bedrijven. “

Hetti Willemse, woordvoerder Huisvesting erkent deze problematiek rondom woonfraude. Zij voorziet bij een opeenstapeling van frauduleuze verhuurders knelpunten bij de aanpak van de woonfraude. Daarom heeft zij vorig jaar via een ingediende motie bewerkstelligd dat er structureel 200.000 euro extra vrij wordt gemaakt voor de afdeling Vergunningen en Handhaving van de Dienst Wonen zodat de huisvestingsvergunningen meer en beter gecontroleerd kunnen worden zonder dat er achterstanden ontstaan bij het opleggen van dwangsommen aan verhuurders.
Hetti Willemse: “Fraude kan niet streng genoeg aangepakt worden. Dat is zelfverrijking ten koste van de gemeenschap. Het is absoluut niet te tolereren.”

Volgens de vereniging is de gemeente Amsterdam ook betrokken omdat ze via allerlei eigendomsconstructies enkele van de door hotels geëxploiteerde panden in bezit heeft. Wethouder Tjeerd Herrema (Wonen) laat de lijst onderzoeken, zo zei hij gisteren toe. "Het is inmiddels duidelijk dat woningcorporatie DUWO studentenwoningen aan expats heeft verhuurd. Als de lijst verder klopt, dan zullen we stevig handhaven", zegt Herrema.

De PvdA vindt het daarbij van essentieel belang dat er snel een duidelijk stedelijk beleid wordt ontwikkeld voor de korte termijn verhuur. Als Amsterdam een Topstad wil zijn die buitenlandse bedrijven aantrekt en bezoekers die hier langere tijd willen verblijven, dan zal het College hierop beleid moeten formuleren. Zo’n nieuw beleid moet gelden voor de hele stad en biedt de gemeente ook de mogelijkheid om te handhaven en excessen tegen te gaan. Daarom heeft de PvdA vorig jaar middels een raadsnotitie er bij het College op aangedrongen dat tegemoet moet worden gekomen aan de kritiek dat short-stay appartementen woningen onttrekken aan de woningvoorraad. Een van de criteria van appartementen die hiervoor in aanmerking komen, zou moeten zijn dat het geen woningen uit de sociale sector mag betreffen. Door deze voorwaarde op te nemen in beleid kan misbruik van huurwoningen worden tegengegaan.

Wat de PvdA betreft kan er niet streng genoeg op dit soort illegale praktijken gehandhaafd worden en zal er dan ook op toezien dat die handhaving goed wordt uitgevoerd.

Klik hier voor de motie zoeklicht van Hetti Willemse