30 juni 2009

Schulden: ‘Voorkomen is beter dan genezen’

Eén op de vijf scholieren vertoont risicovol financieel gedrag, aldus het Nibud vorige week in een persbericht. Scholieren lenen meer, komen vaker geld tekort en hebben moeite hun financiële huishouding op orde te krijgen en te houden. Het lijkt er volgens het Nibud op dat scholieren zich ‘niet echt bewust zijn van de risico’s van lenen.’ In deze groep zijn meisjes, vmbo-leerlingen en vijftien- en zestienjarigen meer vertegenwoordigd. Opvallend is ook de rol die ouders spelen. Scholieren die risicovol gedrag vertonen, hebben vaker ouders die zich niet met de geldzaken van hun kinderen bemoeien. Ook krijgen zij vaker extra geld van hun ouders dan andere scholieren.

De gemeente kondigde vorige week maatregelen aan om jongeren met schulden te helpen. Een op de vier jongeren heeft schulden door kopen op internet, een te hoog bestedingspatroon en gokken. Maar jongeren kunnen niet terecht in de reguliere schuldhulp. Daarom start Amsterdam met een proef om schoolgaande jongeren tot 27 jaar in staat te stellen hun schulden af te lossen.

PvdA raadsleden Yman Mahrach en Derya Kaplan dienden in 2007 het voorstel Schuldpreventie Jongeren in. In dit voorstel vragen zij het College maatregelen te nemen om Amsterdamse jongeren bewust te maken van het gevaar van schulden. Zij stelden onder andere voor om in navolging van de gemeente Rotterdam budgetlessen te geven op scholen en ouders nadrukkelijk te betrekken bij de financiële huishouding van hun kinderen.

Mahrach: ‘Het bewustmaken van kinderen en jongeren van het gevaar van schulden past geheel in de programma’s Jong Amsterdam en Kinderen Eerst. Vooral omdat juist schulden kunnen zorgen voor schooluitval, niet goed presteren op school en ander ongewenst gedrag. Ik ben blij dat het College start met deze proef. Maar voorkomen blijft beter dan genezen. We moeten jongeren blijven wijzen op de gevaren van schulden.’

Hieronder vindt u de notitie van Mahrach en Kaplan: