27 augustus 2006

Schriftelijke vragen over Antenne, 1 oktober 2003

Op vrijdag 5 september 2003 nam burgemeester Cohen het eerste exemplaar in ontvangst van Antenne 2002. Dit is een jaarlijks onderzoek dat het instituut Bonger van de Universiteit van Amsterdam doet in opdracht van Jellinek Preventie. In Antenne wordt de ontwikkeling beschreven van het gebruik van alcohol, tabak en drugs onder Amsterdamse jongeren en jongvolwassenen.
In zijn toespraak refereerde de Burgemeester aan het voorwoord van dit onderzoek, dat werd geschreven door Jan Walburg, voorzitter van de raad van bestuur van het Trimbos-instituut. Hierin staat dat de gegevens van Antenne onvoldoe

Op 25 september 2003 heeft de fractie van de PvdA hierover mondelinge vragen gesteld tijdens de vergadering van de Commissie voor Zorg c.a., welke niet zijn beantwoord.

1. Klopt het dat de uitkomsten van de onderzoeken van Antenne niet worden gebruikt als uitgangspunt voor het beleid van de gemeente en de hulpverlening?
Zo ja, wat is de reden dat deze niet worden gebruikt?

2. Is het College van Burgemeester en Wethouders tevreden met de opzet van het onderzoek van Antenne de afgelopen tien jaar?

3. Is het College van Burgemeester en Wethouders bereid in gesprek te gaan met de opdrachtgevers van Antenne om ervoor te zorgen dat de onderzoeken van de komende jaren meer aansluiten op de wensen van beleidsmakers?

4. Is het College van Burgemeester en Wethouders voornemens om de trends van tien jaar onderzoek van Antenne te gebruiken voor de ontwikkeling van preventie activiteiten en voorlichting voor jongeren in het kader van de Gezondheidsnota 2004–2007, getiteld: Gezond leven in gezond Amsterdam?
Zo nee, waarom niet?

Ter beantwoording van deze vragen wordt het volgende medegedeeld.

1. Nee. De resultaten van het jaarlijkse onderzoek Antenne worden wel gebruikt voor het beleid romdom het genotmiddelengebruik in Amsterdam. Echter, zoals ook vastgesteld in de nota Gezondheidsbeleid 2004–2007, ontbreekt het in Amsterdam op dit moment aan een duidelijk beleid, gericht op de preventie van genotmiddelen in Amsterdam. Dit wordt in 2004 geformuleerd. Het betekent dat op dit moment de resultaten van het onderzoek Antenne (en andere informatiebronnen rondom het gebruik van genotmiddelen in Amsterdam) onvoldoende zichtbaar zijn in het beleid.

2. In grote lijnen is het College van Burgemeester en Wethouders tevreden met de opzet van het onderzoek Antenne.

3. Ja, dit zal ook mede worden bezien in relatie tot het te ontwikkelen samenhangende preventiebeleid, gericht op de preventie van genotmiddelen.

4. Ja.