29 juli 2006

Schriftelijke vragen inzake onderhoudsgebreken bussen GVB

Amsterdam, 29 juli 2006

Aan het college van B&W,

Inleiding

Op 20 juli j.l. berichtten diverse media over een politiecontrole waarbij geconstateerd werd dat van de 25 gecontroleerde bussen van het GVB, er bij 15 mankementen werden aangetroffen. In het AT5 nieuws van 28 juli werd vervolgens melding gemaakt van een open brief, ondertekend door 100 GVB-personeelsleden, waarin zij stellen dat bezuinigingen op het onderhoudsbudget hebben geleid tot het bovengenoemde achterstallig onderhoud en de onveilige situatie. Betreffende GVB-personeelsleden vermelden tevens in hun brief dat de politiecontrole op hun verzoek heeft plaats gevonden. Uit het Parool van 29 juli jl. blijkt voorts dat ondernemingsraad en vakbond niet op de hoogte waren van de actie.

De PvdA-fractie vraagt het college deze zomer álle bussen goed te controleren en eventuele gebreken te verhelpen. Tevens stelt de PvdA-fractie de volgende schriftelijke vragen, teneinde de onderste steen boven te krijgen. Hiertoe vraagt de fractie ook om een onafhankelijk onderzoek naar onderhoud en veiligheid van GVB-bussen.

Schriftelijke vragen

1. Is het college van mening dat het onderhoud aan de GVB-bussen tekort schiet?

2. Heeft het College kennisgenomen van de berichten in de pers en van het opzeggen van het vertrouwen van een deel van het personeel van het GVB in de directie van het GVB in verband met slecht onderhoud van de bussen?

3. Is er bij het GVB sprake van een incidenteel of structureel tekortschietend onderhoud van de bussen?

4. Is er door tekortschietend onderhoud van de bussen sprake geweest van onveilige situaties voor personeel en passagiers van het GVB?

5. Is er overleg geweest tussen College en directie GVB naar aanleiding van de door de politie geconstateerde gebreken aan de gecontroleerde bussen?

6. Wat is er naar aanleiding van dat overleg afgesproken ten aanzien van onderhoud aan de bussen en ten aanzien van de veiligheid van personeel en passagiers.

7. Is er in het kader van de bezuigingstaakstelling in het verleden ook bezuinigd op
het onderhoud van de bussen?

8. Is het juist dat genoemde politie verkeerscontrole op advies en verzoek van
GVB-personeelsleden heeft plaats gevonden?

9. Zo ja, wat vindt het college van de gang van zaken waarbij onderhoudsgebreken aan bussen door toedoen van het personeel van een gemeentelijk bedrijf
rechtstreeks bij de politie aan het licht worden gebracht?

10. Heeft het college eerder signalen ontvangen dat het onderhoud aan de GVB-
bussen tekort schiet?

11. Zijn er in de ogen van het college meer onderdelen van het GVB waarop het
onderhoud tekort schiet?

12. Hoe verhoudt zich het onderhoudsbudget en de onderhoudsfrequentie per bus,
per reiziger en per kilometer in Amsterdam, in vergelijking met de andere
randstadsteden Rotterdam, Den Haag, en Utrecht?

13. Welke gebreken vertoonden de bussen die door de politie aan werden gehouden?

14. Bij hoeveel bussen was sprake van een echt onveilige situatie bij genoemde controle?

15. Is het college bereid een onafhankelijk onderzoek te laten doen naar het onderhoud en de veiligheid van de GVB-bussen?

16. Is het college bereidt nog deze zomer alle bussen op achterstallig onderhoud te controleren en gebreken die kunnen leiden tot onveilige situaties te verhelpen?

Jerry Straub (woordvoerder GVB)
Myriam Bergervoet (woordvoerder verkeer)
Michiel Mulder (vice-voorzitter)